MIELI ry:n lausunto: Valtioneuvoston periaatepäätös mielenterveydestä

MIELI ry tukee vahvasti periaatepäätöksen tekemistä, mutta katsoo, että kansallisen mielenterveysstrategian toimeenpanon tulee olla ohjattu kokonaisuus, jolla on oma rahoitus ja sihteeristö.

Sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa valtioneuvoston periaatepäätöstä mielenterveyden edistämisestä. Periaatepäätös on osa kansallisen mielenterveysstrategian ja itsemurhien ehkäisyohjelman 2020-2030 toimeenpanoa.

MIELI ry tukee vahvasti poikkihallinnollisen periaatepäätöksen tekemistä, mutta katsoo, että kansallisen mielenterveysstrategian toimeenpanon tulee olla ohjattu kokonaisuus, jota ei tule kaventaa pelkästään valtioneuvoston ja ministeriöiden sirpalemaiseksi toiminnaksi.

Toimeenpanon koordinaation ja seurannan takia on välttämätöntä ohjata määräraha ja resursseja toimeenpanoon. MIELI ry kannattaa ehdotusta ohjausryhmästä, johon tulee ottaa laajasti muita toimijoita ja kansalaisyhteiskuntaa. MIELI ry katsoo, että mielenterveysstrategian toimeenpanoa varten tulee perustaa sihteeristö. Strategian toimeenpanosihteeristön sijoittaminen kansalaisjärjestöön olisi luontevaa.

Lue MIELI ry:n lausunto

Johtava asiantuntija