MIELI Kriisipuhelin päivystää viidellä kielellä
MIELI Kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua kriisissä oleville luottamuksellisesti ja nimettömänä. Kriisipuhelin-keskustelu tukee vaikeassa tilanteessa ja helpottaa pahaa oloa.
Kriisipuhelimen tavoite on ehkäistä itsemurhia. Kriisipuhelin-päivystäjä auttaa soittajaa pohtimaan keinoja oman tilanteen helpottamiseksi, omien voimavarojen löytämiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi. Kriisipuhelin on soittajalle usein ensimmäinen paikka hakea tukea ja apua.
MIELI Kriisipuhelin päivystää suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, ukrainaksi ja venäjäksi
Kriisipuhelin suomeksi
päivystää numerossa 09 2525 0111
24 tuntia vuorokaudessa.
Kriisipuhelin ruotsiksi, Kristelefon,
päivystää numerossa 09 2525 0112
ma ja ke klo 16–20,
ti, to, pe klo 9–13.
Kriisipuhelin ukrainaksi
päivystää numerossa 09 2525 0114
ma, ke ja to klo 12–16,
ti ja pe klo 9–13.
Kriisipuhelin venäjäksi
päivystää numerossa 09 2525 0115
ma, ke ja to klo 12–16,
ti ja pe klo 9–13.
Kriisipuhelin englanniksi , Crisis Help line,
päivystää numerossa 09 2525 0116
pe klo 9-13.
Ulkomailta soitettaessa esimerkiksi suomenkielisen linjan numero on +358 9 2525 0111.
MIELI Kriisipuhelimessa päivystää noin 700 kriisityön ammattilaista, tehtävään valittua ja koulutettua vapaaehtoista sekä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita osana harjoitteluaan. Vapaaehtoiset ja opiskelijat toimivat ammattilaisten tukemina. Päivystäjät vastaavat noin 30 päivystyspisteessä eri puolilla Suomea.
Vuonna 2023 päivystäjät vastasivat noin 86 500 soittoon. Soittoyrityksiä tuli ennätysmäärä, yli 400 000. Soittoyritysten määrää nostaa se, että linjojen ollessa varatut soittaja kokeilee soittaa hetken kuluttua uudelleen.
Yleisin syy soittaa Kriisipuhelimeen on paha olo, etenkin ahdistuneisuus. Yleisiä syitä ovat myös ihmissuhteisiin liittyvät ongelmat, kuten erotilanteet, ja arjessa selviytymiseen liittyvät vaikeudet, esimerkiksi työelämän tai opiskeluun liittyvät haasteet. Moni soittaa myös tarvitessaan keskusteluapua itsetuhoisuuden takia. Näitä keskusteluja käydään vuorokaudessa keskimäärin 18. Palautteiden mukaan keskustelu rauhoittaa ja soittaja kokee tulleensa kuulluksi.
Kriisipuhelin avattiin vuonna 1970 ehkäisemään itsemurhia tarjoamalla keskusteluapua kriisissä. Akuuteissa, viranomaisapua edellyttävissä tilanteissa, kannattaa soittaa aina 112.
– nimettömyys
– kunnioitus ja arvostava kohtaaminen
– luottamus
– keskustelun keskiössä kriisissä oleva yhteydenottaja ja hänen kriisinsä
– lähtökohtaisesti yksi puhelinkeskustelu
– ei tavoitella taloudellista voittoa.
Kriisipuhelin on sitoutunut Puhelin- ja verkkoauttamisen eettisten periaatteiden neuvottelukunnan (PuhEet) periaatteisiin.
”Tää taisi nyt olla elämäni tärkein puhelu”
-Palaute Kriisipuhelin-soittajalta