Siirry sisältöön

Psykologisesti turvallinen ryhmä tukee oppilaiden mielenterveyttä

Turvallisessa kouluryhmässä jokainen oppilas voi hyvin eikä jää yksin. Kokemus turvallisuudesta on liima kouluyhteisöön kiinnittymisessä, sanoo MIELI ry:n asiantuntija Marja Snellman-Aittola.
Nuoria oppilaita koulussa

Millaisia hyötyjä on siitä, jos kouluryhmän ilmapiiri on turvallinen?

Psykologinen turvallisuus on pohja kaikelle ryhmän toiminnalle ja sen jäsenten hyvinvoinnille. Se ehkäisee kiusaamista, yksinäisyyttä ja epäkunnioittavaa käytöstä. Turvallisessa ryhmässä voi kokea osallisuutta: olen merkityksellinen osa tätä ryhmää, minun läsnäolollani on merkitystä. Sellainen kokemus toimii liimana kouluyhteisöön kiinnittymiselle.

Kun ryhmän jäsenet tuntevat toisensa, on myös erilaisuutta helpompi hyväksyä. Huomio ei kiinnity esimerkiksi ulkoisiin tekijöihin tai eroavaisuuksiin. Se mahdollistaa ryhmän sujuvan työskentelyn, koska turvallisessa ryhmässä voi yrittää ja erehtyä tarvitsematta pelätä, miten muut siihen suhtautuvat. Myös omien mielipiteiden kertominen ja avun pyytäminen on helpompaa.

Millaisia vaikutuksia ryhmän turvallisuuteen panostamisella on oppimiseen?

Turvallisessa ryhmässä on helpompi kokea myönteisiä tunteita, kuten innostusta, myötätuntoa, luottamusta ja rentoutta. Se lisää motivaatiota ja ryhmään kiinnittymistä.

Psykologinen turvallisuus ehkäisee kiusaamista ja epäkunnioittavaa käytöstä.

Myös oppiminen helpottuu: energian voi keskittää ryhmän perustehtävään sen sijaan, että kapasiteetti kuluisi siihen, että joutuisi miettimään, mitä muut itsestä ajattelevat, nauretaanko jos ei osaa, tuleeko kiusatuksi vai pääseekö mukaan yhteiseen työskentelyyn. Turvallisessa ryhmässä työskentely toisten kanssa on sujuvampaa.

Mihin kannattaa kiinnittää huomio aloittavan ryhmän kanssa?

Alusta alkaen on tärkeää luoda tietoisesti lämminhenkistä ilmapiiriä, jossa jokainen voi kokea tulevansa arvostetuksi ja hyväksytyksi sellaisena kuin on. Se tapahtuu niin opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksessa kuin oppilaiden kohtaamisissa. Hymy, tervehtiminen ja kunnioittava puhe sekä puuttuminen epäkunnioittavaan käytökseen rakentavat myönteistä vuorovaikutusta. Ryhmän ohjaaja voi omalla esimerkillään toimia mallina.

Tehkää yhdessä säännöt, joilla rakennetaan ryhmästä toimiva ja turvallinen.

Ryhmän alkaessa on keskeistä antaa aikaa ja erityistä huomiota sille, että ryhmän jäsenet tutustuvat toisiinsa. Ryhmässä on tärkeä myös keskustella yhdessä siitä, millainen on turvallinen ryhmä. Tehkää yhdessä säännöt, joilla pyritään rakentamaan ryhmästä toimiva ja turvallinen.

Miten ryhmän jäsenten tutustumista voidaan tukea?

Jaa ryhmät ohjaajavetoisesti siten, että ryhmät vaihtuvat ja kaikki pääsevät tekemisiin eri ihmisten kanssa. Silloin kenenkään ei taritse jännittää, jääkö ulkopuolelle tai joutuuko työskentelemään toimittaman ryhmän kanssa koko lukuvuoden.

Myös ryhmäyttämis- ja tutustumisharjoitteet tai liikunta-, musiikki- ja hoksaamisleikit tukevat keskinäistä tutustumista. Ne rentouttavat ilmapiiriä ja luovat hauskoja hetkiä jäsenten välille.

Ohjatut pari- tai ryhmäporinat jostain kepeästä aiheesta vaikkapa tuntien alussa muutaman minuutin ajan toimivat jäänmurtajina. Parille voi antaa esimerkiksi pari minuuttia aikaa jutella siitä, miten he rentoutuvat, mitkä ovat heidän lempiruokansa tai mikä on tuonut heille hyvää mieltä tänään.

Ryhmäyttämis- ja ryhmiinjakomenetelmiä


Sisältö liittyy seuraaviin aihealueisiin: