Miksi uni on tärkeää?

Arki, työ, koulu, harrastukset, sosiaalinen elämä ja netti vaativat  aikaa. Koska vuorokauteen ei saa lisää tunteja, tulee helposti kiusaus nipistää yöunesta. Tämä ei kuitenkaan kannata, ei ainakaan pitkällä tähtäimellä.  

Meillä ei ole lopullista varmuutta siitä, miksi nukumme. On kuitenkin selvää, että uni on hyvin perustava biologinen välttämättömyys. Kaikki eläimet nukkuvat. 

Kaikkein selkeimmin unen merkitys voidaan todentaa unenriistokokeilla. Näissä on todettu univajeen liittyvän muistin, ajattelun, päättelykyvyn ja keskittymisen vaikeuksiin sekä useisiin terveyshaittoihin. Näitä ovat muun muassa diabetesriski, keskivartalolihavuus sekä alentunut immuunivaste, joka voi johtaa infektiosairauksiin kuten flunssaan.   

Aivot puhdistuvat ja muodostavat yhteyksiä

Vaikka unen perimmäistä syytä ei tiedetä, on siitä esitetty teorioita. Teorioista ilmeisin on aivojen tarve levätä ja säästää energiaa. Unen keskeisin tehtävä on luultavasti aivojemme pitäminen toimintakykyisinä.  

Se, miten tämä tarkalleen tapahtuu, on kuitenkin vielä avointa. 

Unen aikana aivomme eivät pysähdy, vaan suorittavat erilaisia ylläpitotoimia. Näitä oletetaan olevan ainakin kaksi. Niistä ensimmäinen on muistimme vaatimien synaptisten yhteyksien hoitaminen, toinen aivojen puhdistaminen niihin päivän aikana kertyneistä kuona-aineista. Kumpaakaan ei tunneta vielä tarkkaan. 

Synaptisten yhteyksien hoidosta on kaksi teoriaa. Molempien keskiössä ovat valvetilan aikana syntyvät synaptiset yhteydet, eri asioita yhdistävät assosiaatiot, joihin muistimme toiminta perustuu.  

Synaptisen homeostaasin teorian mukaan uni auttaa siivoamaan pois vähemmän tärkeitä yhteyksiä, jotta aivojemme sisäiset yhteydet pysyvät hallittavina. Tässä prosessissa vain vahvat synapsit jäävät jäljelle ja jättävät pysyviä muistijälkiä. 

Aktiivisten synapsien konsolidaatioteorian mukaan uni paitsi siivoaa pois turhia synapseja myös vahvistaisi aktivoituja synapseja. Tämä voisi selittää, miksi uni tehostaa oppimista.  

Aivojen puhdistamista käsittelevän toksiiniteorian mukaan uni siivoaa aivoista kuonaa. Valveilla olon aikana aivoihin kertyy turhaa ainesta, jotka puhdistuvat aivoista unen aikana. Samaa puhdistumista tapahtuu myös ollessamme valveilla, mutta nukkuessa puhdistuminen on tehokkaampaa. Ei kuitenkaan ole selvää, mikä merkitys puhdistamisella on. 

Synapsiteoriat ja toksiiniteoria eivät ole keskenään ristiriidassa – on mahdollista, että uni toteuttaa molempia tehtäviä. Lisäksi uneen liittyy todennäköisesti myös muita, meille vielä tuntemattomia mekanismeja.

Liian vähäinen uni altistaa mielenterveysongelmille

Nukkumalla liian vähän altistuu myös mielenterveysongelmille, kuten masennukselle, ahdistuneisuushäiriöille ja kaksisuuntaiselle mielialahäiriölle. Unen puutteen on osoitettu jopa itsessään aiheuttavan masennusta ja stressiä – siis tilanteissa joissa muita masennuksen tai stressin tekijöitä ei ole ollut. Tavallista vähemmän tai enemmän nukkuvat myös kuolevat tilastojen mukaan nuorempina. 

Riittävä uni kannattaakin ajatella osana omasta terveydestä huolehtimista, hieman samaan tapaan kuin ruokavalion tarkkailu tai liikunta. Uni on myös helppo ja halpa tapa pitää itsestään huolta – nukkumiseen ei oikeastaan tarvitse muuta kuin aikaa. 

Seuraavaksi: Miten uni muodostuu?

Takaisin unitehtaan etusivulle