Muistipelikortit tunnesanoista lapsille
Peliä pelataan tavallisen muistipelin tapaan niin, että parin muodostavat samaa kuvaava tunnesana ja tunnekuva. Kortit kannattaa tulostaa vahvalle paperille, jotta kääntöpuoli ei näy läpi.
Lataa
Harjoituksia
Tavoite: ryhmäyttää ja oppia tunnesanoja
Jaetaan tunnemuistipelikortit osallistujille. Tunnekuvat jaetaan huonommin kieltä osaaville ja tunnesanat paremmin kieltä osaaville. Tehtävänä on löytää pari omalle kortille elekieltä ja sanoja käyttäen. Harjoitusta voi jatkaa niin, että parit näyttelevät tunteen toisille osallistujille, joiden tehtävänä on arvata tunne.
Tavoite: ryhmäyttää ja oppia tunnesanoja
Jaetaan jokaiselle osallistujalle tunnekortti. Tehtävänä on mennä kenen tahansa toisen osallistujan luokse ja nimetä oman kortin tunne. Jos sana on itselle vieras, sen voi vaihtoehtoisesti näytellä. Vaihdetaan kortteja ja jatketaan samaan tapaan seuraavan oppilaan luo. Jatketaan, kunnes ohjaaja ilmoittaa, että kun seuraavan kerran osallistuja saa oman alkuperäisen tunteensa, hän saa istuutua omalle paikalleen.
Tavoite: ryhmäyttää ja oppia tunnesanoja
Tarvikkeet: muistipelikorteista 3-4 päätunnetta, esimerkiksi iloinen, surullinen, pelkäävä ja yllättynyt.
Asetutaan istumaan piiriin niin, että tuoleja on yksi vähemmän kuin osallistujia. Ohjaaja kertoo ja tarvittaessa näyttää tunnekortin avulla, mitä tunteita hedelmäsalaatissa tällä kertaa käytetään. Ohjaaja kiertää näyttämässä korteista jokaiselle osallistujalle yhden tunteen niin, että muutamalla osallistujalla on aina sama tunne. Tuolitta jäänyt menee piirin keskelle ja sanoo tunteen ja tarvittaessa ilmaisee sen kehollaan ja ilmeillään. Kaikki, joille oli jaettu kyseinen tunne, vaihtavat paikkaa ja tuolitta jääneestä tulee seuraavan tunteen ilmaisija.
Tavoite: vapauttaa ilmapiiriä ja rohkaistua tunteiden ilmaisussa
Osallistujat seisovat piirissä. Arvotaan muistipelikorttien joukosta tunne. Ensimmäinen osallistuja ilmaisee tunnetta kehollaan ja äänellään vain hyvin pienesti, tuskin havaittavasti. Seuraava osallistuja ilmaisee samaa tunnetta hiukan voimakkaampana, kolmas vielä voimakkaampana ja niin edelleen, kunnes seuraavana vuorossa olevasta osallistujasta tuntuu, ettei tunnetta enää voi voimistaa. Sama toistetaan päinvastoin eli niin, että ensimmäinen ilmaisee sovittua tunnetta mahdollisimman isosti ja seuraavat osallitujat pienentävät ilmaisua asteittain.
Lisää aiheesta
Tunne- ja kaveritaitokortit alakouluun
Tunnerobotti lapsille
Kaveritaitokortit varhaiskasvatukseen
Sivua muokattu 21.3.2024