Siirry sisältöön

Tunnepilvet sanoilla ja kuvilla

Tunnepilvityöskentelyn tavoitteena on opettaa lapsille ja nuorille tunnesanoja ja -ilmauksia sekä tarjota väline tunteiden tunnistamiseen, sanoittamiseen ja ilmaisuun.
Julkaisuvuosi:
2018

Tunnepilvissä yhdistyy tunnekuva, tunnesana ja tunnetta kuvaava lauseenalku. Tunnepilvet laminoidaan ja kiinnitetään seinälle. Osallistujille annetaan pyykkipojat, joiden toiselle kyljelle kirjoitetaan oma nimi. Tunteita valitaan kiinnittämällä pyykkipoika sopivan tunteen kohdalle tilanteesta riippuen nimellä tai anonyymisti. Pienissä ryhmissä voidaan käyttää magneetteja pyykkipoikien sijaan.

Kysymyksiä tunnepilvien käyttöön koulussa:

  • Miltä sinusta tuntuu nyt koulun alkaessa / päättyessä / välitunnilta palatessa?
  • Millaisia tunteita oppitunti sinussa herätti? Mikä tahansa oppitunti voi herättää tunteita: matematiikka, ympäristöoppi, liikunta, käsityö, kielet…
  • Mitä tunnetta yhteiskunnallinen tapahtuma tai keskustelu sinussa herättää? Toisinaan yhteiskunnassa tapahtuu asioita, jotka herättävät oppilaissa tunteita, kuten viattomiin kohdistunut väkivalta, voitto urheilukilpailuissa tai ilmastonmuutos.
  • Mitä tunteita tarina sinussa herätti? Esimerkiksi artikkelit, runot ja muu kirjallisuus, teatteri, kuvat, dokumentit, elokuvat ja videot kertovat tarinoita, joiden herättämistä tunteista voidaan keskustella Tunnepilvien avulla.

Tunnepilvet kuvilla ja sanoilla on kehitetty Mima (Mielenterveystaitoja maahanmuuttajaoppilaille) -hankkeessa.

Lataa

Lisää aiheesta

Kuule ja näe nuori

Myönteinen tunnistaminen vahvistaa kaikkea hyvää ja ainutkertaista, jota jokaisessa nuoressa on.

Näkymätön pelastusrengas

Jokainen lapsi ja nuori toivoo, että kuluva kouluvuosi olisi sellainen, että koulussa olisi kavereita, saisi olla osa ryhmää ja tulisi hyväksytyksi ikätovereiden taholta sellaisena kuin on.

Tunnerobotti lapsille

Tunnerobotti on työväline lapsen tunnetaitojen harjoittelun tueksi varhaiskasvatukseen ja alakouluun. Robotti auttaa tunteiden tunnistamisessa ja nimeämisessä.

Sivua muokattu 22.7.2021


Sisältö liittyy seuraaviin aihealueisiin: