Gå till innehåll

MIELI rf:s utlåtande: Lagförslaget om förbud mot mobiltelefoner på lektioner bör förtydligas

Lagförslaget skulle inte innebära nya praxis för att begränsa användning, men skulle öka sakens tyngd genom dess olaglighet. Lagförslaget bör förtydligas för att säkerställa elevernas särskilda behov och barnens rättigheter.

MIELI rf gav ett utlåtande till Undervisnings- och kulturministeriet om begränsning av mobiltelefonanvändning i för- och grundskolan. Enligt förslaget skulle lagen reglera att mobiltelefoner och andra mobila enheter endast får användas på lektioner för specifika syften som anges i lagen. Dessutom ska skolorna fastställa nödvändiga ordningsregler för användning och förvaring av mobiltelefoner och andra mobila enheter under skoldagen.

Ändringarna i grundskolelagen är avsedda att träda i kraft den 1 augusti 2025, och ändringar som rör utbildningens mål den 1 augusti 2026.

Olaglig mobilanvändning på lektioner

Lagen skulle förbjuda användning av mobila enheter utan särskilt tillstånd från en lärare eller rektor. Användning utan tillstånd skulle bli olaglig. Enligt förslaget är det inte möjligt att på förhand exempelvis använda så kallade mobilparkeringar i början av lektioner av juridiska skäl. I praktiken kan läraren dock instruera eleverna att förvara telefonerna i sina ryggsäckar eller fickor.

Lagen möjliggör redan i sin nuvarande form förbud och konfiskering av föremål som stör undervisningen. Lagförslaget skulle inte tillföra nya redskap för att begränsa mobilanvändning, utan skulle istället betona vikten av frågan genom dess olaglighet. MIELI rf anser inte att det är nödvändigt att göra obehörig mobilanvändning på lektioner olaglig och ser risker i det aktuella förslaget.

Lagen kräver ordningsregler för mobilanvändning

Enligt förslaget ska skolorna fastställa nödvändiga ordningsregler för användning och förvaring av mobiltelefoner och andra mobila enheter under skoldagen. Förslaget anger att ordningsreglerna är skol- och kommunvisa, och att det i den gällande grundskolelagen inte finns reglerat vad ordningsreglerna ska innehålla. Förutom skolpersonalen deltar även elever och vårdnadshavare i utformningen av ordningsreglerna.

I förslaget konstateras att det inte är möjligt att införa ett totalförbud mot mobila enheter under hela skoldagen eller använda mobilparkeringar inom lagens ramar. Dock nämns exempelvis möjligheten att konfiskera enheter i samband med ordningsreglerna. Den nuvarande texten är för otydlig i detta avseende.

MIELI rf anser att eleverna redan nu använder mobila enheter för lärande, även utanför lektioner. Exempelvis finns scheman och klassrumsinformation digitalt, och kommunikation sker digitalt, såsom genom Wilma-systemet. Om man vill kraftigt begränsa mobilanvändningen, behöver många frågor och perspektiv beaktas i förhållande till faktiska effekter på lärande och välmående.

Förslaget bör innehålla tydliga definitioner av vad som är möjligt inom lagens ramar och vad som inte är det. Eftersom varje utbildningsanordnare själv bestämmer sina ordningsregler måste lagliga medel vara tydliga när det gäller mobiltelefoner och mobila enheter. Annars finns det en risk att ordningsregler bryter mot lagen.

Lagförslaget bör förtydligas med avseende på elevers särskilda behov och barns rättigheter

MIELI rf uppmanar till förtydliganden i formuleringarna om förbud och begränsningar av mobila enheter för att säkerställa jämlikhet och barns rättigheter.

Lagen bör innehålla tydliga riktlinjer om exempelvis när användning av en mobil enhet är en del av undervisningen och när det inte är det, hur man säkerställer användningen av hälsorelaterade eller funktionshjälpmedel, samt hur man i praktiken garanterar sekretess och tystnadsplikt kring hälsouppgifter. Om det under en lektion finns behov av att kontakta en vårdnadshavare bör detta också säkerställas med hänsyn till tystnadsplikt, vilket innebär att kontakten inte kan ske genom läraren.

Bristande hänsyn till barn och ungas åsikter

Enligt förslaget kommer barn och ungas åsikter om användning av mobiltelefoner och andra mobila enheter att samlas in senare. Därmed är det inte möjligt att i detta utlåtande beakta deras synpunkter, trots att förslaget påverkar deras liv och välmående direkt.

MIELI rf påminner om att barn och ungas deltagande är en viktig del av god och rättvis lagberedning. Hur ska deras synpunkter beaktas när lagens innehåll redan har beslutats innan de har fått komma till tals?

Digitala färdigheter och digitalt välmående bör främjas

MIELI rf anser att det är centralt i grundskolan att öka digitala färdigheter och främja digitalt välmående samt minska digitala nackdelar. Det är viktigt att eleverna lär sig att agera säkert och välmående även i digitala miljöer och utvecklar färdigheter för att använda digitala enheter på ett sätt som stöder deras välmående.

Att utveckla skolans verksamhetskultur tillsammans med elever, skolans vuxna och hemmen kan vara mer effektivt och bidra till hållbart digitalt välmående än enbart begränsningar av mobilanvändning. Barn och ungas delaktighet är avgörande.

Läs hela utlåtandet (på finska)

Sidan har redigerats 16.12.2024


Innehållet ingår i följande teman: