De värsta kriserna i livet upplevs vara separation, en utmanande relation, plötslig död i den närmaste kretsen eller att man själv eller en anhörig insjuknar.
Det framkommer både i MIELI rf:s krishjälpsstatistik samt i enkäten som på vårvintern förverkligades i sociala medier.
Kriserna de senaste åren och svårigheterna att få tillräckligt stöd från social- och hälsovårdstjänster har gjort att allt fler ringer Kristelefonen. Personer yngre än 30 år som ringer kristelefonen har blivit nästan dubbelt fler på tre år.
Under det gångna året har MIELI rf:s kristelefon mottagit fler samtal än någonsin tidigare. Fram till mitten av december har vi redan svarat på över 381 000 samtal. Orsaken till samtalen är oftast att uppringaren mår psykiskt dåligt, och en stor del lider av ångest. De som ringer till kristelefonen behöver också stöd när det gäller till exempel relationer och att klara vardagen.
"Psykologisk trygghet resulterar i att trivseln och produktiviteten ökar. Kundbelåtenheten skjuter även i höjden." Mikaela Söderblom skriver om att må bra på sin arbetsplats och hur man ska ta tag i eventuella
utmaningar.
På den här webbplatsen använder vi kakor. Några kakor är nödvändiga, andra förbättrar webbplatsens funktioner och några används för statistik eller marknadsföring. Läs mer på Kakpolicy-sidan.
Kakinställningar
Denna webbplats använder kakor. Några kakor är nödvändiga och några används för statistiks- eller marknadsföring. Välj här vilka du tillåter.
Dessa kakor är nödvändiga för att webbplatsen skall fungera.
Statistikkakor används för att samla in anonym användardata, som utnyttjas för att utveckla webbplatsen och dess innehåll.
Marknadsföringskakor kan t.ex. användas för att personifiera reklam.