Itsemurhasuunnitelmat lähes kolminkertaistuneet pandemian aikana Kriisipuhelin-keskusteluissa
Syksyllä 2019 ennen pandemiaa MIELI ry:n Kriisipuhelimessa käytiin kuukausittain keskimäärin reilu 40 keskustelua, joissa päivystäjä arvioi soittajan olevan akuutissa itsemurhavaarassa. Viime syksynä näitä keskusteluja oli kolme kertaa enemmän eli lähes 120 kuukaudessa. Joka kolmas itsetuhoisista soittajista oli nuoria naisia.
”Nuorten ahdistuneisuus näkyy myös Kriisipuhelimessa. Itsetuhoiset soitot ovat lisääntyneet valtavasti. Muutenkin alle 30-vuotiaiden soittajien määrä on melkein tuplaantunut poikkeusolojen aikana”, sanoo kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter.
Akuutiksi itsemurhavaaraksi lasketaan soitot, joissa soittaja on lähiaikoina yrittänyt itsemurhaa tai hänellä on valmis itsemurhasuunnitelma.
Keskustelu usein rauhoittaa tilanteen
Tilastokeskuksen tietojen mukaan itsemurhien määrä ei ole kuitenkaan lisääntynyt.
”Yleensä akuutissakin itsemurhavaarassa olevan soittajan tilanne rauhoittuu keskustelun aikana. Moni soittaja sanoo puhelun lopuksi, ettei aio satuttaa itseään”, Winter sanoo.
Tarvittaessa Kriisipuhelin-päivystäjät ottavat yhteyttä viranomaisiin ja soittajaa motivoidaan kertomaan sijaintinsa ja puhelinnumeronsa avun saamiseksi.
100 000 soittoyritystä enemmän kuin ennen pandemiaa
Vuonna 2021 MIELI ry:n Kriisipuhelimeen tuli jälleen ennätysmäärä yhteydenottoja. Soittoyrityksiä oli edellisvuotta hieman alle kymmenyksen enemmän, kaikkiaan yli 300 000. Se on lähes 100 000 soittoyritystä enemmän kuin ennen pandemian alkua 2019. Joulukuu oli viime vuoden kiireisin kuukausi.
Suurin syy Kriisipuhelimeen soittamiseen on paha olo, jonka takana on erityisesti ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta.
”Pandemian aikana uutena asiana soittajien puheissa ovat nousseet pelot. Nyt tammikuussa puhelut ovat olleet taas enemmän samankaltaisia kuin poikkeusajan alussa”, Winter sanoo.
MIELI ry:n Kriisipuhelimeen voi ottaa yhteyttä, kun tarvitsee keskusteluapua omaan tai läheisen vaikeaan elämäntilanteeseen. Suomenkielinen linja päivystää vuoden jokaisena päivänä 24/7 numerossa 09 2525 0111. Ruotsinkieliset voivat soittaa päivystysaikoina numeroon 09 2525 0112 ja arabian- ja englanninkieliset numeroon 09 2525 0113. Lisätiedot mieli.fi/kriisipuhelin
Lisätietoja:
Susanna Winter, kriisipuhelintoiminnan päällikkö
040 587 5197, susanna.winter@mieli.fi
Sivua muokattu 25.1.2022