Siirry sisältöön

Kahvikuppi kerrallaan hyvän mielen puolesta

MIELI ry:n yhteistyökumppani Espresso House haluaa olla mukana vähentämässä yksinäisyyttä ja tukea mielen hyvinvointia vahvistavaa työtä.

Mitä, jos voisit lähikahvilastasi löytää juttuseuraa tai jopa uuden kaverin? MIELI ry:n yhteistyökumppanin Espresso Housen kahviloissa voi nyt valita CupTogether-kupin, jonka tarkoituksena on lisätä kahvilakohtaamisia uusien tuttavuuksien kesken.

”Yhteistyö MIELI ry:n kanssa alkoi kevään 2022 Mielinauha-kampanjasta, joka oli vielä silloin monelle uusi tuttavuus, vaikka henkilöstö olikin kyselyissä toivonut juuri mielenterveyteen liittyviä vastuullisuustekoja”, kertoo Espresso Housen Suomen markkinoinnista ja viestinnästä vastaava Annastiina Hemmi.

Espresso Housessa huomattiin, että henkilöstöstä monet kokivat tärkeiksi juuri mielenterveyteen ja hyvinvointiin liittyvät teemat.

”Mielenterveys myös koskettaa meitä kaikkia eri tavalla kuin monet muut osaltaan arvokkaat hyväntekeväisyyskohteet. Teema osuu läheisesti myös yksinäisyyteen, jonka vähentämiseksi Espresso House on sitoutunut toimimaan.”

”Espresso Housessa luotetaan kahvin sosiaaliseen voimaan”, kertoo Annastiina Hemmi.
Kuva: Mira Palsola

”Aloimme miettiä, miten voisimme syventää MIELI-yhteistyötä sekä lieventää yksinäisyyttä siten, että se olisi konkreettisempaa ja lähempänä sitä meidän oman toiminnan ydintä, joka luottaa kahvin sosiaaliseen voimaan. Meillä on tilat kohtaamisia varten sekä kahvia, jonka äärellä on historiallisesti solmittu ja vahvistettu ihmissuhteita.”

Norjasta oli myös hyviä kokemuksia Skravlekopp-nimisen järjestön kehittämästä niin sanotusta kaverikupista, joten siitä haluttiin tehdä Espresso Housen oma versio.

Kahvilassa kohtaaminen on luontevaa

”Käytännössä Cup Together toimii niin, että kerromme vieraille kahvilassa, että meillä voi valita kupin, joka viestii siitä, että asiakas on avoin juttelemaan ennestään tuntemattomankin kanssa ja että hänen pöytäänsä saa istua seuraksi.”

Palaute on ollut pelkästään myönteistä niin henkilökunnan kuin asiakkaidenkin suunnalta: ”Ehkä meillä täällä Pohjoismaissa kahvihetki koetaan luontevaksi ja lämminhenkiseksi juttutuokioksi, jossa voisi olla helppo jutella vähän vieraampienkin kanssa”, Annastiina arvelee.

“Tämä kaverikuppi piristi päivää! Ihana idea, toivottavasti lähtee lentoon!”

– Espresso Housen asiakaspalaute –

Espresso Housen kahviloissa käy hyvin eri-ikäisiä ihmisiä ja monenlaista asiakaskuntaa: vanhempia lapsineen, läppärin kanssa työskentelijöitä, eläkeläisiä, nuoria jne. Kahviloita on lisäksi joka puolella Suomea, joten verkosto on laaja.

”Meille on tietysti tärkeää lahjoittaa mielenterveystyölle ja tukea siten MIELI ry:n tekemää työtä, mutta myös tehdä konkreettisesti jotain, mikä voi tuottaa hyvää mieltä meidän vieraille.”

”Jos muutamakin yksinäisyyttä tunteva löytää toisensa kahvilassamme, olemme jo onnistuneet. ”

CupTogether -kuppi on Suomessa suomalaista Arabiaa.
Kuva: Espresso House

Espresso Housessa mieli on nyt kaikkien asia

Kahvilaan tullaan tauolle ja lataamaan akkuja.

”Haluamme viestiä, että jokainen meistä voi vahvistaa mielen hyvinvointia, niin barista kuin vieraskin.”

Se näkyy Espresso Housen toiminnassa nyt niin ulkoisesti kuin käytännön työssäkin:

Kahvilaan tullessa asiakas näkee infon, jossa kerrotaan kampanjasta yksinäisyyttä vastaan. Barista osaa kertoa asiasta vähän lisää tarvittaessa. Keväällä tiskiltä voi ostaa Mielinauhan tai juuri sen kupin kahvia, josta lahjoitetaan mielenterveystyölle. Ja nyt joulukuusta asti on voinut myös valita CupTogether-kupin, joka viestii siitä, että on valmis ystävälliseen keskusteluun, kenties tutustumaan ja löytämään uuden ystävän.

Kahvilavieraiden lisäksi Annastiina kertoo myös henkilökunnan hyötyvän yhteistyöstä MIELI ry:n kanssa.

Kuva: Espresso House

”Tietoisuuden levittäminen mielen hyvinvointiin liittyvistä asioista on meille niin ulkoisesti kuin sisäisestikin todella arvokasta. Itse uskon, että se lisää myönteistä puhetta mielenterveydestä, mutta myös uskallusta puhua silloin, kun jotain on mielen päällä. ”

Espresso Housessa on paljon nuoria työntekijöitä ja monelle se on jopa ensimmäinen työpaikka koskaan. Nuorille on erityisen tärkeää, millainen kokemuksesta muodostuu.

”Nyt, kun meillä on ollut tämä MIELI-yhteistyö, henkilökunnalle on helpompi myös tarjota koulutusta näistä asioista. Uskon, että on myös matalampi kynnys hakea tukea silloin, kun kokee sitä tarvitsevansa.”

Luvassa uusia hyvän mielen juttuja

Myös käytännössä yhteistyö, suunnittelu ja ideointi on ollut hyvää mieltä tuottavaa. Sitä halutaan myös jatkaa. CupTogether on tullut jäädäkseen ja yhteistyötä tehdään vuoden ympäri.

“Miten ihana idea nämä vihreät kupit!”

– Espresso Housen asiakaspalaute –

”On ollut todella hienoa huomata, miten MIELI ry:ssä on joustavasti otettu vastaan meidän ideoita ja oltu avoimia rohkeammillekin avauksille. Olemme saaneet myös omalle liiketoiminnallemme uutta yleisöä MIELI ry:n somen kautta.”

”Haluamme tehdä tätä vastuullisuustyötä pitkäjänteisesti ja kehittää koko ajan. Nyt keväällä olemme jälleen mukana Mielinauhassa ja silloin on luvassa jotain ihan uutta, Annastiina hymyilee arvoituksellisesti.

Kiinnostaako yhteistyö mielenterveyden hyväksi? Ota yhteyttä!

Anette Koivisto

Varainhankinnan asiantuntija, yritysyhteistyö
+358 40 776 2792
etunimi.sukunimi@mieli.fi

Sivua muokattu 29.2.2024


Sisältö liittyy seuraaviin aihealueisiin: