Mielenterveyden käsi (uusi)

Mielenterveys tukee arjessa jaksamista, kun pitää huolta arjen rytmistä: unesta ja levosta, ravinnosta, liikkumisesta, ihmissuhteista, harrastuksista ja luovuudesta. Mielenterveyden käsi -juliste (uusittu 2019) toimii keskustelun herättäjänä ja muistuttaa, miten moni eri tavoin voimme vaikuttaa mielenterveyteemme erilaisilla arkisilla valinnoillamme. Kuva on kehitetty apuvälineeksi omien arkisten valintojen tarkastelemiseen, hyvien valintojen huomaamiseen ja kenties joidenkin valintojen viilaamiseen tarvittaessa sekä keskustelujen tueksi helpottamaan asioiden puheeksi ottamista. Arkisilla valinnoilla on merkitystä mielenterveydellemme ja yleiselle hyvinvoinnille.

Keskustelkaa siitä, miten korona-kriisin aika on vaikuttanut arjen rytmiin ja arkisiin valintoihin. Millaisia uusia keinoja olette keksineet tai luoneet esimerkiksi liikkumiseen tai syömiseen? Monelle on tullut tarve lähteä luontoon ja luontopoluille. Mitä kokemuksia näistä on? Entä yhteyden pitämiseen sukulaisiin ja ystäviin tai koulu -ja opiskelukavereihin? Onko tullut uusia rutiineja kuulumisten ja kokemusten vaihtoon? Korona-aikaan on hyvä herätellä myös pohtimaan ajan arvoja ja myös huomaamaan ihmisten avuliaisuus ja hyväntahtoisuus. Millaisia huomioita olette tehneet?

Huomaa hyvä! Kirjoittakaa muistiin pienille lappusille päivän mittaan tapahtuneita kivoja asioita ja kerätkää niitä lasipurkkiin. Harjoituksen ideana on opettaa mieltämme huomaamaan hyvä ja tallentamaan se muistoihin, joihin voimme myöhemmin palata. Erityisesti kriisien ja poikkeustilanteiden aikana on hyvä kiinnittää huomiota myös kivoihin ja mukaviin asioihin ja tapahtumiin ja kohtaamisiin. Miten itse voisimme ilahduttaa muita ihmisiä?

Mielen hyvinvoinnin liukumäki: Mietitään mielenterveyden käsi -julistetta apuna käyttäen, millaiset asiat vähentävät ja heikentävät kunkin omassa arjessa mielen hyvinvointia. Kerätkää erilaisia asioita listaksi. Tämän voi tehdä myös ryhmänä tai parin kanssa. Antakaa mielikuvituksen laukata. Millaiset asiat esimerkiksi unen ja levon sormessa heikentävät mielen hyvinvointia, entä muiden osa-alueiden osalta?
Keskustellaan sen jälkeen, miten kirjoittamamme listan asioita muuttamalla saamme myönteisiä vaikutuksia aikaan mielen hyvinvoinnille. Jos tehtävää haluaa jatkaa niin voisi kirjoittaa aineen kahdesta erilaisesta päivästä, toinen mielen pahoinvoinnin ja toinen mielen hyvinvoinnin päivästä.

Harjoitus mielenterveyden kädestä - tekstitetty from MIELI ry on Vimeo.

HINTA JA TILAUSOHJE:

Julistetilaukset verkkokaupassa

Julisteen koko on 50 x 70 cm.
Yksi julistelähetys maksaa 10 euroa / enintään 12 julistetta.

Mielenterveyden edistämisen uuteen julistesettiin kuuluvat Mielenterveyden käsi, Tunteiden vuoristorata, Turvaverkko ja Selviytyjän patsas. Ne tilataan verkkokaupasta. Neljän julisteen setin voi tilata hintaan 10 euroa ja se sisältää kutakin nuoriso-julistetta 3 kpl. Yhteensä 12 kpl julisteita.

Mielenterveyden käsi -julisteen voi myös ladata itselleen täältä.

Lue lisää

Yhteystiedot

Elina Marjamäki
Asiantuntijakoordinaattori. Nuorisoalan Osaamiskeskustoiminta.
Mielenterveyden edistäminen kunnallisessa nuorisotyössä

+358 40 678 7295Maistraatinportti 4 A, 7. krs, 00240 Helsinki