Millainen selviytyjä olen?

Millainen selviytyjä olen? -juliste auttaa pohtimaan omia selviytymiskeinoja elämään kuuluvissa huolissa ja murheissa tai kriiseissä. Ajatuksena on, että omia selviytymiskeinoja voi ja kannattaa aina vahvistaa. Mitä enemmän meillä on selviytymiskeinoja, sitä paremmin varusteltuja olemme selviämään monenlaisista eteen tulevista ongelmista ja kriiseistä. Lasten ja nuorten kanssa on tärkeää keskustella selviytymisen keinoista, miettiä keinoja palautua ja harjoitella niitä. Tämä vahvistaa heidän voimavaroja ja mielenterveyden taitoja.

Keskustele nuorten kanssa siitä, miksi on tärkeää pohtia kriiseistä selviytymisen keinoja ja sitä, millaisia keinoja he yleensä käyttävät ongelmien ja kriisien käsittelyssä? Kerätkää yhteinen lista ryhmän käyttämistä selviytymiskeinosta liittyen jokaiseen patsaaseen. Listataan konkreettisia tekoja. Miten monta erilaista luovaa keinoa keksitte? Entä älyllistä? Jutelkaa siitä, mitä uutta voisitte kokeilla?

Mitä uutta keinoa voisit kokeilla? Oletko koskaan kokeillut hengitysharjoituksia itsesi rauhoittamiseen?

Selviytymiskeinojen haaste: kokeilkaa yhdessä jokaista selviytymisen keinoa ja vertailkaa kokemuksianne. Fysiologinen selviytyjä saattaa esimerkiksi lähteä lenkille ja ulkoilemaan, tehdä rentoutumisharjoituksia, syödä hyvin ja nukkua riittävästi. Lähettäkää toisillenne snapchat-kuvia keinoistanne. Älyllinen selviytyjä tekee muun muassa suunnitelmia ja listoja ja hankkii lisätietoa. Sosiaalinen selviytyjä mm. jakaa kokemuksia muiden kanssa, viettää aikaa ystävien ja kavereiden kanssa, ottaa vastaan tukea ja tukee muita. Luova selviytyjä kokkaa, nikkaroi, piirtää ja askartelee, käyttää mielikuvitusta ja etsii uusia tapoja toimia. Henkinen selviytyjä hakee toivoa esimerkiksi arvoista ja aatteista ja pohtii elämän merkitystä ja mietiskelee. Tunteellinen selviytyjä ilmaisee tunteitaan erilaisin keinoin, nauraa ja itkee.

Selviytymiskeinojen arvonta: arpokaa viikon ajaksi jokaiselle oma uusi selviytymiskeino ja jutelkaa kokemuksistanne.

Mielihyväalbumi; Karkoitetaan huolen tunteita tekemällä vaikeiden hetkien varalle henkilökohtainen mielihyväalbumi. Albumiin kootaan kuvia, valokuvia, lehtileikkeitä, tarinoita, rakkausviestejä tai inspiroivia artikkeleita. Albumia kokoamalla tutustuu myös siihen, mitkä asiat ovat itselle tärkeitä ja mitkä tuottavat hyvän mielen tunteita. Albumia voi selailla säännöllisesti ja vahvistaa hyvän olon tunteita itsessä. (Tämä vinkki on peräisin onnellisuustutkija Sonya Lyubomirskyltä, 2007 kirjasta ”Kuinka onnelliseksi”)

Huolet puheeksi; Jos huoli herää, niin ota rohkeasti huolet puheeksi nuoren kanssa. Kerro selkeästi, mikä sinua huolestuttaa ja kysy, mitä nuori itse ajattelee tilanteesta. Kuuntele ja anna aikaa. Rohkaise kertomaan todellinen tilanne ja ole se aikuinen, jolle voi kertoa vaikeimmatkin asiat ja ongelmat. Luo toivoa. Tarvittaessa saata nuori avun piiriin.

HINTA JA TILAUSOHJE:

Tällä hetkellä materiaaleja ei postiteta. Tilaukset toimivat jälleen poikkeusolojen jälkeen!

Mielenterveyden edistämisen uuteen julistesettiin kuuluvat Mielenterveyden käsi, Tunteiden vuoristorata, Turvaverkko ja Selviytyjän patsas.

Lataa
Materiaalin yhteyshenkilö: 
Elina Marjamäki