Luovuus ja ongelmanratkaisu

Nukkuminen lisää luovuutta. Tarvitsemme riittävästi unta ratkaistaksemme ongelmia. Väsyneenä ajatus ei juokse.

Myös unennäkö liittyy muistin toimintaan. Muistimme ei ole virheetön tallennin, vaan se myös uudelleen organisoi kokemuksiamme. Tässä voi syntyä uusia yhteyksiä, jotka antavat uusia oivalluksia tuttuihin asioihin.

Uni luovuuden lähteenä

Vilkeuni eli REM-uni on siis itsessään luova tila. Tunnettu esimerkki tästä on esimerkiksi kirja Tohtori Jekyll ja Mr Hyde, jonka idea tuli Robert Louis Stevensonille unen aikana. Samaten Paul McCartney on kertonut vain heränneensä eräänä aamuna Yesterdayn soidessa mielessään. Kappaleen ensimmäinen nimi olikin aamiaisen aikana hyräilty Scrambled Eggs -eli munakokkeli.

Unien sisällöistä voi saada inspiraatiota. Usein tehtävä, joka on tuntunut vielä illalla mahdottomalta, onkin yön aikana ratkennut kuin itsestään.  Yöllisistä luovista ongelmanratkaisuista on kerrottu  monen kuuluisan keksinnön, kuten Niels Bohrin kehittämä atomimallin ja Albert Einsteinin suhteellisuusteorian yhteydessä, vaikka tarinoiden todenperäisyydestä ei voidakaan olla varmoja.

Myös tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että nukkuminen edistää erityisesti vaikeiden ongelmien ratkaisemista. REM- eli vilkeunen aikana luovuus ongelmanratkaisussa todellakin lisääntyy: vilkeunen aikana herätetyt ihmiset selviytyivät anagrammitehtävistä yli 30 prosenttia paremmin kuin jos heidät herätettiin jonkun muun univaiheen aikana.

Tutkimuscase: Videopeliin voimaa torkuista

Tutkimuksessa 29 pelaajaa laitettiin pelaamaan Speedy Eggbert Mania -videopeliä niin pitkään, etteivät he enää onnistuneet ratkaisemaan uutta kenttää annetussa 10 minuutin aikarajassa. Pelin jälkeen koehenkiköille tarjottiin kevyt ateria, jonka jälkeen heidät jaettiin kahteen ryhmään. Toiset ottivat 90 minuutin torkut, toiset viettivät saman ajan muissa keveissä toimissa.

Tämän jälkeen peliä yritettiin uudelleen. Valvoneista 15 pelaajasta 7, eli hieman alle puolet onnistui ratkaisemaan kesken jääneen kentän uudella yrittämällä. Nukkuneista 14 pelaajasta kesken jääneen tason läpäisi 12, eli yli 85 prosenttia.

Seuraavaksi: Terveys ja kauneus

Takaisin unitehtaan etusivulle