Kaveritaitokortit varhaiskasvatukseen
- Julkaisuvuosi:
- 2014
Kaveritaitokorteissa esiintyy lapsia ja aikuisia ja niistä puolet kuvastavat ikäviä ja puolet myönteisiä tilanteita. Kaveritaitokorteissa on tilanteita lasten välisistä suhteista päiväkodin arjen keskellä. Korttien avulla lapsille voidaan havainnollistaa erilaisia riitatilanteita ja niiden selvittelytapoja. Kuvissa on myös hyviä käytöstapoja, jotka ohjaavat hyvään sosiaaliseen käytökseen.
Kaveritaitokortit ovat lapsilähtöiset ja helppokäyttöiset. Ne ovat selkeät ja niiden avulla pystytään harjoittelemaan tärkeitä sosiaalisia taitoja. Kortteja pystyy käyttämään monella eri tavalla päiväkotien arjessa.
Lapset voivat esittää kaveritaitokorttien kuvia toisilleen. Lapset esittävät yhden valitsemansa kuvan tilanteen esimerkiksi pareittain muulle lapsiryhmällä ja lapsiryhmän lapset koittavat arvata mitä esitetään.
Kuvakortit ovat laatikossa tai kangaspussissa. Lapset saavat vuorotelleen ottaa yhden kuvan ja kertoa muille lapsille mitä kuvassa tapahtuu.
Luokitellaan kaveritaitokortit hyviin ja huonoihin käytöstapoihin. Laitetaan esimerkiksi pöydälle vihreä hymynaama ja punainen hymynaama. Lapset saavat jakaa kuvat mielensä mukaan hyviin ja huonoihin tekoihin.
Tunteiden sanoittaminen. Käydään lasten kanssa läpi yksitellen kaveritaitokortteja. Miltä sinusta tuntuisi, jos tämä tilanne sattuisi sinulle? Millaisia tunteita se herättäisi?
Valitaan kaveritaitokorteista yksi ja pohditaan yhdessä syvällisemmin mitä kuvassa tapahtuu. Keksitään kuvan ympärille tarina. Esimerkiksi kuva, jossa tyttö ja poika pitävät toisiaan kädestä kiinni. Mitä kuvassa tapahtuu? Mitä tätä ennen on tapahtunut?
Kaveritaitokorttien positiivisista kuvista valitaan yksi kuva päiväkodin seinällä viikon ajaksi. Kortin kuva muistuttaa lapsia tärkeästä hyvästä sosiaalisesta taidosta ja lapset saavat viikon aikana pohtia miten he toteuttavat kyseistä taitoa arjessaan.
Kaveritaitokorteista laaditaan säännöt lapsiryhmään. Lapset saavat valita kuvista mieleisensä ja ne liimataan suurelle kartongille, jonka otsikkona on meidän ryhmän säännöt. Kuvat voidaan vielä nimetä positiivisiksi ja negatiivisiksi tilanteiksi. Esimerkiksi auttamiskuvan reunalla voi olla vihreä hymynaama korostamassa, että ryhmässä autetaan kaveria. Punainen surullinen hymynaama voi olla tönimiskuvassa selventämässä, että ryhmässä ei sallita kaverin tönimistä.
Harjoituksia voidaan toteuttaa aikuisen ohjauksella kaksin lapsen kanssa, lapsen ollessa parin kanssa tai koko lapsiryhmän kanssa.
Mitä kuvassa tapahtuu?
Mitä tapahtui ennen kuvan tilannetta? Entä sen jälkeen?
Miten lapsen tulkitsevat kaveritaitokorttien kuvia?
Tunnistavatko he kuvista omaan arkeen liittyviä asioita?
Mitä anteeksipyyntö tarkoittaa
Onko anteeksipyytäminen helppoa?
Miksi on tärkeää pyytää anteeksi jos on satuttanut jotakuta?
Oletko sinä antanut joskus anteeksi?
Olet pyytänyt joskus kaveria leikkimään kanssasi?
Miltä sinusta tuntuisi, jos jäisit yksin?
Mitä teet silloin kun sinua suututtaa?
Miltä tuntuu jos sinua tönitään?
Mitä rauhoittuminen tarkoittaa?
Onko rauhoittuminen helppoa?
Mitä kiusaaminen tarkoittaa?
Onko sinua joskus kiusattu?
Oletko auttanut joskus kaveria?
Onko sinua autettu?
Milloin toista voi auttaa?
Osaatko kuunnella kaveria?
Onko joskus käynyt niin, että kukaan ei ole kuunnellut sinua vaikka olisit toivonut niin.
Milloin sanot kiitos kaverille?
Oletko muistanut pyytää aikuista apuun riitatilanteissa?
Lisää aiheesta
Tunnekortit varhaiskasvatukseen
Tunnerobotti lapsille
Tunteiden maailmanpyörä -juliste neuvolaan ja varhaiskasvatukseen
Sivua muokattu 21.7.2022
Ota yhteyttä
Riikka Nurmi
Asiantuntija, Varhaiskasvatus ja koulut
+358 40 678 7392
etunimi.sukunimi@mieli.fi