Siirry sisältöön

Taran tarina – animaatio lapsille kehon ja mielen vahvistamiseen

Animaatioharjoituksen aikana lapsi oppii havainnoimaan kehon tuntemuksia ja kiinnittämään samalla huomiota hengitykseen.

Taran tarina tarjoaa välineen tukea varhaiskasvatus- ja alakouluikäisen lapsen mielenterveystaitoja ja hyvinvointia. Taran tarina -animaatioharjoituksen aikana lapsi oppii havainnoimaan kehon tuntemuksia ja kiinnittämään samalla huomiota hengitykseen.

Tara seikkailee viidakossa ja tapaa siellä eläimiä, joilta Tara ottaa mallia ja oppii erilaisia taitoja kuten tasapainoa, keskittymistä ja pysähtymistä. Lapset harjoittelevat näitä taitoja tekevät asennot yhdessä Taran ja eläinten kanssa.

”Mulle tuli tällainen, nukkumatuntuinen olo”.

Animaatioharjoituksen tavoitteena on tutustuttaa lapset toiminnan kautta tarkkailemaan kehoaan ja mieltään. (YouTube 12:31 min)

Ennen animaatioharjoituksen tekemistä:

  1. Tutustu ensin itse tietoiseen läsnäoloon ja kehon ja mielen aistimiseen.
  2. Luo turvallinen ja rauhallinen ilmapiiri.
  3. Tehkää jokin hengitysharjoitus lasten kanssa (katso oheisia pedagogisia vinkkejä).
  4. Muista avoin ja tutkiva mieli!

Tehtävien toteuttaminen edellyttää tilaa liikkua ja alustaa, johon on mukava laskeutua vatsalleen. Harjoitukset tehdään ilman kenkiä. Animaatioharjoituksen voi tehdä pätkissä, näyttää kokonaan tai ideoida ja soveltaa sitä laajemmin. Tärkeää on keskustella lopuksi animaation aikana heränneistä ajatuksista, tunteista ja tuntemuksista.

Kiinnittämällä huomiota hengittämiseen opitaan vahvistamaan tarkkaavaisuutta ja olemaan läsnä juuri tässä hetkessä. Uloshengityksen aikana keho rentoutuu, stressireaktio hellittää ja vilkas mieli saadaan pysähtymään. Näiden taitojen avulla lapsi oppii rauhoittamaan itseään, mistä on hyötyä itsesäätelyn vahvistamisessa. Omien tuntemusten ja tunteiden havainnointi luo pohjaa tunnetaitojen rakentumiselle ja sitä kautta kaveritaitojen kehittymiselle.

Flamingo

Ensin tarkastellaan animaatiota lasten kanssa:

Taran jalka lipsahtaa veteen. Joen ylittäminen vaatii rauhottumista ja tasapainoa. Kun mieli ja keho ovat rauhoittuneet, Tara pystyy ylittämään joen.

Harjoitellaan rauhoittumista:

Havainnoidaan sitä, miten Tara ja Flamingo hengittävät harjoitusta tehdessään. Siirrytään tutkimaan omaa hengitystä. Kädet voidaan laittaa vatsan päälle, jotta lapsi voi tarkkailla vatsan liikettä. Vatsan päälle voi myös laittaa pehmolelun ja tuudittaa sen uneen luonnollisella vatsan liikkeellä.

Leijona

Ensin tarkastellaan animaatiota lasten kanssa:

Animaatiossa apinat nappaavat Taran repun. Tara oppii leijonalta rohkeutta ja löytää voimaa ja vahvuutta puolustaa itseään.

Lasten kanssa voidaan keskustella siitä, miltä Tarasta tuntuu, kun hänen reppunsa vietiin. Ikäviäkään tunteita ei tarvitse piilottaa tai pelätä. Niitä voidaan opetella hyväksymään ja sietämään. Nekin menevät ohi ajallaan. Konkreettisesti tätä voidaan havainnoida puhaltamalla saippuakuplia ja tarkkailla miten ne puhkeavat itsestään jonkin ajan kuluttua.

Kobra

Puunrunko kuvastaa elämässä eteen tulevia haasteita. Lasten kanssa voidaan keskustella siitä, että elämässä tulee eteen yllättäviä asioita, joihin ei voida vaikuttaa. Aina ei voi saada haluamaansa.

Lapselle voidaan sanoittaa näin: ”Nyt tunnen kiukkua / pettymystä / surua, ja se ei haittaa.”

Opetellaan voikukka-tekniikka: poimitaan maasta voikukka, haistetaan sitä nenän kautta sisään ja puhalletaan siemenet lentoon. Toistetaan muutamia kertoja.

Otetaan käyttöön kobrasilmät. Asennon aikana voidaan havainnollistaa, kuinka maassa maaten emme näe muualle kuin lattiaan. Nostamalla ylävartaloa venytykseen laajenee näkyvyys ja keuhkoilla on tilaa hengittää. Tällä tavoin voidaan opettaa lapsia pysähtymään ja tarkkailemaan tilannetta, jotta ei toimittaisi harkitsematta tunteen vallassa.

Taran tarina on kuvaus siitä, kuinka maailma voidaan nähdä ystävällisenä ja auttavana paikkana, vaikka eteen tulisi vaarallisia tai vaikeita tilanteita. Kaikissa tilanteissa on aina jokin ratkaisu, jotain, mitä voimme tehdä. Vaikka Taran kohtaamat eläimet ovat villieläimiä, niin ne voidaan kohdata. Yhtä lailla voimme kohdata vaikeita asioita ja tunteita. Niitäkin voidaan oppia hyväksymään, sietämään ja säätelemään.

Hengittämisen avulla voimme harjoitella mielen ja kehon rauhoittamista. Näillä taidoilla voimme tehdä elämässä niitä asioita, joita pidämme tärkeänä, ja olla vuorovaikutuksessa itsemme ja muiden kanssa.

Tara tarkkailee kehoaan ja mieltään tutustumalla tietoisuustaitoharjoituksiin. Hän opettelee luottamaan itseensä ja muihin ihmisiin. Tara harjoittelee kohtaamaan maailman ja sen tuomat haasteet ja mahdollisuudet. Keskiössä ovat hengittäminen, tuntemukset ja havainnointi. Hengittäminen toimii kuin siltana ihmisen kehon ja mielen välissä.

Voimme tulla tietoisiksi tunteista ja ajatuksistamme sekä siitä, missä me ne tunnemme ja missä ne sijaitsevat kehossamme. Harjoittelemme pysähtymään ja pohtimaan, miten toimia ja käyttäytyä.

Opinnäytetyöt

Lisää aiheesta

Kuule ja näe nuori

Myönteinen tunnistaminen vahvistaa kaikkea hyvää ja ainutkertaista, jota jokaisessa nuoressa on.

Näkymätön pelastusrengas

Jokainen lapsi ja nuori toivoo, että kuluva kouluvuosi olisi sellainen, että koulussa olisi kavereita, saisi olla osa ryhmää ja tulisi hyväksytyksi ikätovereiden taholta sellaisena kuin on.

Sivua muokattu 1.9.2021


Sisältö liittyy seuraaviin aihealueisiin: