Siirry sisältöön

Tara ja Säihkyvä metsä – animaatio tietoisuustaidoista lapsille

Alakouluikäisille suunnattu tietoisuustaitoja vahvistava animaatioharjoitus vie seikkailulle metsään isovanhempien seurassa.
Tara ja Säihkyvä metsä

Metsäretkelle sijoittuva Tara ja Säihkyvä metsä -animaatio tutustuttaa lapset tietoisuustaitoihin. Animaation aikana tehdään kolme harjoitusta, jotka auttavat laskemaan omaa stressitasoa. Harjoitusten tavoitteena on tukea rauhoittumisen taitoja sekä kykyä havainnoida kehoa ja mieltä.

Animaatiossa Tara on isovanhempiensa kanssa retkellä luonnossa. Matkan varrella isovanhemmat auttavat häntä oivaltamaan, mitä tarkoitetaan ajatusten ja tunteiden hyväksymisellä ja mitä hyötyä tietoisuustaidoista on. Tara hyödyntää uusia taitojaan tilanteissa, joissa hänen täytyy voittaa pelkonsa ja olla rohkea.

Animaation harjoituksissa kohdistetaan huomio omaan hengitykseen, kehon tuntemusten kuulosteluun ja ympäristön havainnointiin. Huomio pyritään kohdistamaan meneilläään olevaan hetkeen miettimättä menneitä tai murehtimatta tulevia. Tällaisella tietoisella läsnäololla ohjataan osallistujaa havainnoimaan omia tunteita, kehon tuntemuksia ja ajatuksia toteavasti ja hyväksyvästi.

Tietoisuustaitoja on tutkittu paljon ja niiden hyödyt tunnustetaan. Säännöllisen harjoittelun avulla opitaan rauhoittamaan itseä sekä tunnistamaan ja säätelemään omia tunteita. Tietoisuustaitojen on todettu lisäävän tyytyväisyyttä omaan itseen ja myötätuntoa myös muita kohtaan. Oma, erityinen merkityksensä on myös animaation luontoympäristöllä, jonka tiedetään rauhoittavan hermostoa ja edistävän mielenterveyttä monin tavoin.

Tara ja Säihkyvä metsä on jatkoa Taran tarina -animaatioharjoitukselle, joka on suunnattu varhaiskasvatukseen ja alkuopetukseen.

Lisälukemista tietoisuustaitojen harjoittamisesta koulussa

Lassander, M. 2021. Healthy Learning Mind – Effectiveness of a School-Based Mindfulness Program.

Animaation harjoitukset voi tehdä tavallisessa luokkahuoneessa. Harjoitusten aikana noustaan seisomaan, kumarrellaan ja ojennellaan käsiä, mutta ei oteta askelia.

Ennen harjoituksen aloittamista meneillään oleva tilanne kannattaa rauhoittaa esimerkiksi hiljentämällä tila, kuuntelemalla ympäristön ääniä ja hengittämällä muutaman kerran syvään. Rauhoittumisen avuksi voi ottaa toisen seuraavista mielikuvaharjoituksista:

Kynttiläharjoituksessa asetetaan etusormi pystyyn parinkymmenen sentin päähän kasvoista. Sormi on kuin kynttilä, jonka liekkiin puhalletaan kolmesti niin, ettei sen liekki sammu, ja kolmesti niin, että liekki sammuu. Toistetaan harjoitus.

Voikukkaharjoituksessa poimitaan maasta voikukka, haistetaan sitä eli hengitetään syvään nenän kautta sisään ja puhalletaan siemenet lentoon. Toistetaan muutamia kertoja.

Animaation harjoitukset voidaan ottaa myös mukaan ulos kuten puistoon, rannalle tai metsään. Luonnossa tehdyt harjoitukset vahvistavat oppilaan luontosuhdetta. Vahva luontosuhde edistää yksilön mielenterveyttä koko elämän ajan.

Ota yhteyttä

Riikka Nurmi

Asiantuntija, Varhaiskasvatus ja koulut -yksikkö
+358 40 678 7392
etunimi.sukunimi@mieli.fi


Sisältö liittyy seuraaviin aihealueisiin: