Esihenkilön kuuntelun ja läsnäolon taidot työelämässä
Organisaatioissa, joissa esihenkilö kuuntelee ja on läsnä, on työstään innostuneita ja sisäisesti motivoituneita työntekijöitä.
Kuuntelun taito lähtee läsnäolosta – siitä, että on läsnä itselleen. Oletko tietoisesti läsnä itsessäsi ja tunnistat tunteesi ja vireystilasi? Mikä on se energia, jonka tuot mukanasi? Onko se iloa ja hyvää mieltä vai valtaako pelko tilan?
Kuuntelun taidon edellytys on, että keskityt toiseen ihmiseen ja siihen, mitä hän sanoo. Kuuntele tarkasti, miten hän sanoo ja minkälaisia tunteita hän mahdollisesti tuntee.
Usein kuuntelemme kuitenkin itsestämme lähtien:
- mikä merkitys tällä on minulle?
- mitä sanoisimme seuraavaksi?
- miten osaisimme antaa parhaan vastauksen työntekijän ongelmaan?
Valmentava ja palveleva johtaminen
Valmentavassa ja palvelevassa johtamisessa esihenkilötyö nähdään prosessina, jossa esihenkilö auttaa työntekijää tunnistamaan oman potentiaalinsa ja ottamaan voimavarojaan käyttöön niin, että tämä saavuttaa yhdessä määritellyt tavoitteet.
Valmentava johtaminen tehdään keskusteluiden avulla, jossa esihenkilö siirtyy vastausten antajasta kysymysten esittäjäksi. Tämä edellyttää kuuntelun ja läsnäolon taitoja. Hyviä, avoimia kysymyksiä ovat sellaiset, joihin ei voi vastata vain yhdellä sanalla.
Organisaatioissa, joissa käytetään valmentavaa johtamista eli kuuntelun ja läsnäolon taitoja, on työstään innostuneita, sisäisesti motivoituneita ihmisiä, joiden työn ilo heijastuu myös asiakkaisiin ja jopa organisaation toiminnan tuloksellisuuteen (Martelan & Jarenko 2014).
Millainen kuuntelija olet?
Minkälaista tapaa itse sovellat esihenkilönä tai työyhteisön jäsenenä? Tunnistamme usein itsestämme yhdistelmän useammasta tavasta:
Tapa 1. Minä itse
Et kuuntele, vaan olet kiinni omissa ajatuksissa, olet mahdollisesti jopa kääntynyt poispäin puhujasta.
Tapa 2. Kärsimätön
Odotat keskustelussa sopivaa rakoa, milloin pääset kertomaan oman mielipiteesi samaan aiheeseen tai antamaan suoran vastauksen.
Tapa 3. Virheiden ja vikojen metsästäjä
Kuuntelet toisen sanoja kritiikin aiheita etsien.
Tapa 4. Tiedon etsijä
Keskityt etsimään puheesta tietoa, josta on sinulle hyötyä ja jonka voit yhdistää aiempiin tietoihisi, et varsinaisesti ole kiinnostunut toisesta.
Tapa 5. Arvostava kuuntelu
Kuuntelet keskittyneesti haluten ymmärtää toista. Työnnät omat oletuksesi, tunteesi ja aiemmat tapahtumat syrjään ja olet läsnä tässä hetkessä. Kysyt avoimia, toista oivalluttavia kysymyksiä.
Miten voin tulla paremmaksi kuuntelijaksi työyhteisössä?
Kuunteleminen on taito, jota voi opetella. Tutustu vinkkeihin, joiden avulla kehityt kuuntelijana: