Siirry sisältöön

Koronarajoitusten jatkuessa tapahtumia ja koulutuksia järjestettiin etäyhteyksin. Mental Health Art Week (MHAW) -toimintaviikko toteutui pääosin virtuaalitapahtumina, mutta siihen kuului myös liikuntatapahtumia, rentoutus- ja taidetyöpajoja, näyttelyitä, virtuaalitansseja, kuoroesityksiä sekä ulkoilmatapahtumia. MIELI ry:n ja Museokortin Hyvinvointia kulttuurista -kampanjassa tunnetut suomalaiset muistuttivat kulttuurin hyvinvointivaikutuksista. Kampanjakyselyssä yli 8 000 vastaajaa kuvasi, miten kulttuuri vaikuttaa hyvinvointiin ja 40 Museokortti-kohdetta järjesti lähes viisikymmentä virtuaalimuseovierailua.

Maailman mielenterveyspäivän kampanja 10.10. kannusti nuorten yhdenvertaiseen kohtaamiseen. Kampanjaan osallistui 35 jäsenyhdistystä ja satoja muita yhteisöjä ja yksilöitä. Kampanjaviesti tavoitti lähes miljoona kertaa, kampanjasivulla vierailtiin yli 20 000 kertaa ja somejulkaisuilla oli yli 473 000 näyttökertaa.

Kriisiauttamiselle kansainvälistä huomiota

MIELI ry:n vapaaehtoinen kriisiauttaminen sai kansainvälistä huomiota: Euroopan parlamentti myönsi MIELI ry:lle ja vapaaehtoisille kriisipuhelinpäivystäjille Euroopan kansalaisen palkinnon.

Uusia kriisipuhelinpäivystäjiä koulutettiin jäsenyhdistyksiin noin 350. Etä-, hybridi- ja lähikoulutuksia järjestettiin aktiivisesti ja ne tavoittivat yli 1 350 toimijaa. Uusi jäsenyhdistys, MIELI Vapaaehtoistyön työnohjaajat mielenterveys ry, perustettiin.

Monikulttuurinen toiminta jäsenyhdistyksissä vahvistui. Vuoden aikana järjestetyt 20 työpajaa ja infotilaisuutta kokosivat yli viisisataa eri kulttuuritaustaista osallistujaa. Suomen, englannin ja arabiankielisiä Oma Mieli -voimavaravihkoja jaettiin 4 000 ympäri Suomen. Monikulttuurisuuden edistämisessä hyödynnettiin lähes kuudensadan englannin- ja venäjänkielisen vastaajan somekartoituksen tuloksia mielenterveystiedon ja -palveluiden saavutettavuudesta ja mielenterveyden merkityksestä kotoutumisessa.

Tämä kirjoitus on osa MIELI ry:n vuosikirjaa 2021.