Gå till innehåll

MIELI rf, Sekasin-chatten och Haru gör skillnad tillsammans

Den 5 december, på internationella volontärdagen, inleder skolnätverket Haru sin solidaritetskampanj tillsammans med Folkhälsan, Helsingforsmission, Sekasin-chatten och MIELI rf.
Sten med text solidaritet

Solidaritet är en kraftfull handling som inte bara stödjer dem som behöver det utan också stärker våra relationer, minskar ensamhet och skapar en känsla av mening. Det kan handla om att stå upp för en vän, hjälpa en granne eller visa vardaglig vänlighet.

Med kampanjen vill Haru inspirera barn och vuxna i skolorna att vara modiga och ställa upp för varandra, precis som Knyttet räddar Skrutt – också om det känns skrämmande och svårt till en början.

Han blev med ens så modig, stark och glad, han tog ett kallt, men lyckligt månskensbad, sin kappsäck tömde han på allt och satte sig i den och rodde ut på havet i den långa dyningen, två skor låg kvar på stranden och en hatt med stenar i, och natten var så vacker som en sommarnatt kan bli när någon måste tröstas och beskyddas av ett knytt och allt blir annorlunda och förtrollande och nytt!

Citat ur ”Vem ska trösta Knyttet” av Tove Jansson

Så gör vi skillnad tillsammans

Men solidaritet berör oss alla, inte bara skolorna. Malin Nordström från Folkhälsan, Oscar Lehtinen från HelsingforsMission och Fanny Lehtinen från Mieli ry/Sekasin-chatten, delar i filmen sina tankar om att ställa upp för andra på olika sätt.

Så här deltar ni i kampanjen

  1. Titta på filmen Harusolidaritet (3,44 min) med eleverna
  2. Välj bland frågorna och diskutera tillsammans med din klass.
  3. Bestäm tillsammans hur klassen och skolan deltar i Harus solidaritetskampanj.
  4. Berätta på sociala medier hur ni uppmärksammar kampanjen genom att tagga @skolnatverketharu samt använda haschtaggen #harusolidaritet

• Vilka tankar väcker filmen?

• Vad är vardagsvänlighet?

• Hur kan ni öka trivseln och skapa en bättre gemenskap i er skola?

• Hur hjälper man en klasskamrat som har det svårt?

• Vad är gemensamt ansvar?

• Vad innebär det att vara solidarisk?

• När har du själv varit solidarisk mot en vän eller familjemedlem?

• Ta redan på flera organisationer som jobbar för att hjälpa andra.

• Har du själv, din familj, din klass eller din skola deltagit i insamlingar eller någon typ av välgörenhetsarbete?

• Vad kan du, din klass eller din skola göra för att hjälpa andra?

• Lys upp någons vardag: dela ut julkort, rita teckningar eller sjung i grannskapet, på äldreboenden, sjukhus, biblioteket…

• Ge av er tid: Läs för eller sitt och prata med någon i skolan, på ett äldreboende eller någon annanstans.

• Fadderprogram: Äldre elever kan bli faddrar till yngre elever och stötta dem med läxor, vänskap eller bara vara en positiv förebild.

• Skriv om solidaritet: skriv dikter, berättelser eller korta uppsatser om vad solidaritet betyder för dem. Detta kan delas med klassen eller sättas upp i korridorerna för att sprida budskapet om gemenskap och stöd.

• Solidaritetsdag: håll en temadag i skolan där eleverna fokuserar på olika sätt att visa solidaritet, både inom skolan och i samhället. Eleverna kan genomföra små handlingar av vänlighet, såsom att erbjuda sin hjälp till yngre elever, eller samarbeta i gruppaktiviteter som bygger laganda.

• Insamling till välgörenhet: organisera en enkel insamling där eleverna kan bidra med pengar, kläder eller mat till en lokal välgörenhetsorganisation.

Bild © skolnätverket Haru, Saara Fernström.

Kontakta oss

Anna-Lena Sahlström

Projektledare, Projektet Välmående barnfamiljer
+358 40 482 9179
fornamn.efternamn@mieli.fi


Innehållet ingår i följande teman: