Siirry sisältöön

Käytä näin luontoa lasten ja nuorten kanssa:

  • Luonto tutustumispaikkana. Ryhmäkävelyillä metsässä tai muussa luonnon ympäristössä uuden ryhmän jäsenet voivat tutustua toisiinsa. Esimerkiksi uuden opetusryhmän koululaiset voivat tutustua tuleviin koulukavereihinsa rauhoittavassa luonnonympäristössä liikkuessa ja siihen tutustuessa.
  • Lempipaikka: Pohditaan yhdessä paikkaa, jossa on hyvä ja turvallinen olla. Millainen lempipaikka on? Onko se luonnon paikka vai esimerkiksi rakennus? Millaisia ääniä ja tuoksuja sieltä löytyy? Keitä muita paikassa on? Miltä tuntuu, kun olet lempipaikassasi? Lopuksi voidaan pohtia yhdessä, oliko paikka helppo keksiä, ja miksi on tärkeää, että jokaisella on oma lempipaikka.
     
  • Hyvinvointikatsaus: pohditaan ympäristön merkitystä hyvinvoinnille. Millainen ympäristössä vahvistaa omaa hyvinvointia? Millainen ilmapiiri tässä ympäristössä on? Miten viihdyt täällä? Onko muiden kanssa helppo jutella? Miten ryhmän jäsenet suhtautuvat toisiinsa?
     
  • Tunteet luonnossa: Tutustutaan tunneilmaisuun valokuvien kautta. Nimetään erilaisia tunteita ja tilanteita, joissa tunteita esiintyy. Valitaan muutama tunne, joita pyritään kuvaamaan kännykällä luonnon elementtien, omien ilmeiden ja kehon asentojen kautta. Keskustellaan lopuksi, miltä kuvaaminen tuntui. Oliko helppoa vai vaikeaa ilmaista tunteita kuvilla ja luonnon elementeillä? Oliko helpompaa kuvata asennon, ilmeen vai luonnon elementin kautta? Voiko kuvista tunnistaa eri tunteita? Kuvista voidaan myöhemmin tehdä näyttely tai video.
     
  • Tunneseinä: Harjoitellaan tunteiden tunnistamista ja niistä puhumista. Piirretään päivän aikana tunteita esimerkiksi isolle lakanalle tai fläppitaululle. Keskustellaan lopuksi, millaisia ajatuksia piirustuksista herää? Mitä tunteiden taustalla mahdollisesti on? Millaisia tunteita koen eniten tai vähiten? Millainen fiilis useimmiten on? Millainen fiilis nyt on?
     
  • Monet metsäaktiviteetit. Metsäkävelyn ohessa voi vaikka rakentaa majaa, pilkkoa puita, harrastaa geokätköilyä, sytyttää nuotion, leikkiä ja pelata. Voidaan myös opetella tunnistamaan eri puulajeja ja puiden ikää, ympäristössä yleisiä luonnonkasveja, tai bongata lintuja.