Siirry sisältöön

Nuori mieli urheilussa -materiaaleilla kokonaisvaltaiseksi valmentajaksi

Porin Ässien psyykkinen valmentaja Joni Rinne korostaa mielen hyvinvoinnin huomioimista urheiluvalmennuksessa.
Nuori urheilija keskustelee valmentajan kanssa työpöydän ääressä. Tuastalla roikuu henkarissa Ässät-takki.

Teksti on julkaistu alun perin Suomen Valmentajien julkaisemassa Valmentaja-lehdessä 5/2024.

Joni Rinne kertoo artikkelissa käytännön kokemuksistaan Nuori mieli urheilussa -sisältöjen hyödyntämisestä tehtävässään psyykkisenä valmentajana.

Polkuni valmentajaksi alkoi tyypillisesti: oman lapsen harrastuksen kautta mukaan toimintaan. Pojan pelipaikan myötä profiloiduin maalivahtivalmentajaksi.

Kiinnostus valmennusta kohtaan kasvoi ja nimenomaan halu auttaa lapsia ja nuoria urheilun parissa. Valmentamisessa on kyse pitkälti vuorovaikuttamisesta, kohtaamisesta ja opettamisesta. Siksi koen erityisopetustaustastani olleen suurta apua.

Kokemuksen ja koulutusten kautta etenin Ässien kilpajoukkueiden maalivahtivalmentajaksi. Toimin Porin Ässien junioripuolen maalivahtivastaavana ennen psyykkisen valmennuksen asiantuntijan pestiä. Maalivahtivalmennus on edelleen osa arkenani, sillä olen seuran U14-U15 ikäluokkien maalivahtikoordinaattori.

1. Mistä sait tietää Nuori mieli urheilussa -verkkokursseista tai -sisällöistä? 

Aivan tarkkaa muistikuvaa ei ole, miten päädyin ensimmäisen kerran Mieli ry:n Nuori mieli urheilussa -verkkokahvilaan. Siellä kerrottiin Nuori mieli urheilussa -materiaaleista ja uteliaisuus heräsi välittömästi.

2. Ajatuksiasi Nuori mieli urheilussa -sisällöistä? 

Nuori mieli urheilussa -sisällöt muodostavat todella laadukkaan kokonaisuuden. Sieltä löytyy monipuolisesti tärkeää tietoa, jota pystyy käyttämään lähes kaikenikäisten kanssa. Materiaalia pystyy hyödyntämään ihan sellaisenaan ja sen avulla on helppo soveltaa ja ideoida uutta. Yhtenä tärkeimpänä asiana pidän sitä, kuinka helposti materiaalien avulla pystyy reflektoimaan ja kehittämään omaa valmentamistaan. Aivan jokaisen suomalaisen valmentajan pitäisi käydä Nuori mieli urheilussa -verkkokurssit.

3. Millä tavoin hyödynnät sisältöjä seurassa? 

Verkkokurssin käyminen on ollut selkein yksittäinen tapa tuoda materiaalit valmentajien tietoisuuteen. Ajatuksena on koulutusten jälkeen käydä vielä keskustelut eri ikäluokkien valmennustiimien kanssa. Tälle kaudelle on haettu ja nimetty ns. Nuori mieli urheilussa -vastuuhenkilöitä joka ikäluokasta, He tekevät oman valmentamisen ohessa havaintoja koko ikäluokan toiminnasta. Kyseisten henkilöiden kanssa sparraillaan kahden kesken ”Hyvän harjoituksen tunnusmerkit” -materiaalin pohjalta. Tulevaisuudessa on tarkoitus kokoontua näiden kaikkien vastuuhenkilöiden kanssa jakamaan ajatuksia muutaman kerran kaudessa.

4. Käytätkö Nuori mieli urheilussa -sisältöjä nuorten urheilijoiden kanssa?

Omassa arkityössäni psyykkisenä valmentajana hyödynnän syventävän verkkokurssin materiaalia ”Nuorten pohdintatehtävät”. Sieltä pystyy poimimaan ja soveltamaan arkisia yksityiskohtia niin 10- kuin 18-vuotiallekin urheilijoille.

Kaikenikäisille urheilijoille puhutaan ryhmävalmennuksissa muun muassa tunnetaidoista, keskittymisestä, itseluottamuksesta, onnistumisista ja vahvuuksista. Tavoitteenasettelua tehdään nelikentän (fyysinen, taidollinen, pelillinen ja psyykkinen) avulla vasta U14 ylöspäin.

5. Millaisia toimintatapoja sinulla on seuran valmentajien tietoisuuden ja osaamisen lisäämiseksi?

Valmentamisesta puhutaan tällä hetkellä globaalisti enemmän kuin koskaan. Mitä enemmän me puhumme omasta valmentamisesta seuratasolla ja joukkuetasolla sitä parempia valmentajia meistä tulee. Jokaisen pitäisi kokea ylpeyttä omaa valmennustyötä kohtaan.

Valmentajien kahdenkeskisissä valmennusosaamisen kehittämiskeskusteluissa hyödynnän harjoituksen havainnointilomakkeen kysymyksiä.

Nuori mieli urheilussa -materiaalit ovat olleet auttamassa henkilökohtaisen valmennusfilosofian luomisessa.

Kaikille seuran vastuuvalmentajille on tulossa ”velvoite” syventävän verkkokurssin suorittamiseen.

6. Miten olet huomioinut lasten ja nuorten vanhemmat? 

Seura on tänä vuonna lähettänyt vanhemmille sähköpostia otsikolla: ”Kuinka tuen lapseni mielenterveyttä?” Posti sisälsi muun muassa linkin Urheilevan nuoren vanhemmille -verkkomateriaaliin. Vanhempia on myös tiedotettu marraskuussa tulevasta Nuori mieli urheilussa -webinaarista vanhemmille.

Osallistun kauden alussa jokaisen ikäluokan vanhempainpalaveriin, jossa kerron omasta roolistani seuran psyykkisen valmennuksen asiantuntijana. Vanhempien ikäluokkien vanhemmille esitellään myös psyykkisen valmennuksen vuosikello, jonka pitää sisällään Nuori mieli urheilussa -materiaalin tietoa.

7. Mitä hyötyä on mielen hyvinvoinnin huomioimisesta urheiluvalmennuksessa? 

Yksilön kannalta – Kaikki perustuu lopulta oman mielen hyvinvointiin. Moni on varmasti kuullut sanonnan: ”Mieli liikuttaa lihasta”. Hyvinvoiva mieli edesauttaa mielestäni sitä, että lihas liikkuu useammin ja laadukkaammin. Mitä enemmän me valmennamme urheilussa eritoten ihmistä, sitä enemmän olemme tukemassa mielen hyvinvointia. Monen ihmisen elämässä urheilu on ”maailman tärkein turha asia”.

Urheilun näkökulmasta – Urheilu on päivittäin kosketuksissa valtavaan määrään ihmisiä. Mielen hyvinvoinnin eteen pitää nähdä vaivaa koko urheilun maineen vuoksi, jotta se nähtäisiin edelleen turvallisena ja merkityksellisenä asiana ihmisen elämässä. Urheilun on tarkoitus lähtökohtaisesti tuottaa iloa ja sisältöä ihmisten elämään.

Lähivuosina on puhuttu yhä avoimemmin urheilijoiden mielenterveyteen liittyvistä asioista ja juuri urheilijat ovat rohkeasti tuoneet esiin omia tarinoitaan. Tämä on ollut merkittävä askel siihen, että tietoisuus mielenterveydestä on lisääntynyt. Se on arvokasta tietoa urheilijalle, kun tietää, mistä saa apua, ettei ole omien haasteidensa kanssa yksin.

Seuran näkökulmasta – Urheiluseuran tehtävä on omalta osaltaan tukea seurassa toimivien henkilöiden hyvinvointia. Mitä enemmän seurassa on harrastajia ja mitä vähemmän on drop out -ilmiötä, sen paremmin asiat on hoidettu. Urheilijat, toimihenkilöt ja vanhemmat muodostavat sen ison tiimin, jossa avainasemassa on avoin ja tiivis yhteistyö. Kannustava, kuunteleva ja kehuva valmentaja tukee selkeiden rutiinien ja toimintatapojen kanssa lapsen mielekästä harrastamista. Juuri tämäntyyppisen valmennusosaamisen lisäämisessä psyykkisellä valmentajalla on merkittävä rooli.

Urheiluakatemian psyykkisen valmentajan näkökulmasta – Mitä tavoitteellisempaa urheilu on, sitä enemmän se tuo mukanaan myös kuormittavia tekijöitä. Mielen hyvinvoinnin huomioiminen urheilussa jo lapsesta saakka edesauttaa siinä, ettei urheilu-ura päättyisi ennenaikaisesti mielenterveydellisten syiden vuoksi. Työssäni olen valitettavasti törmännyt siihen, että asioista tullaan puhumaan valitettavan myöhään.

8. Mitä haluaisit sanoa valmentajalle, joka miettii, miten hän hyödyntäisi Nuori mieli urheilussa -sisältöjä? Mistä aloittaa? 

Aivan aluksi kannattaa käydä kaikille valmentajille suunnattu verkkokurssi. Kurssisisältö laittaa jo itsessään reflektoimaan omaa valmentamista. Reflektointi on tehokas keino lisätä omaa itsetuntemusta ja sen kautta tapahtuu henkilökohtainen valmennusosaamisen kehittäminen.

Arjen valmennustyöhön kannattaa ottaa käyttöön ”Hyvän harjoituksen tunnusmerkit” -materiaali. Laadukas valmennus perustuu aina hyvään vuorovaikutukseen ja esimerkiksi ”Turvallinen toimintaympäristö”-osio on helppo ja konkreettinen työkalu juuri oman vuorovaikutuksen tarkasteluun.

Joni Rinne kävelee Ässät-pipo päässä lumisella tiellä.

9. Mitä muuta haluat sanoa? 

Muista huolehtia omasta mielenterveydestäsi, jotta jaksat auttaa muita! Elämässä ja myös valmentajan roolissa asioilla on tapana hämärtyä. Tämän vuoksi muutaman kuukauden välein on hyvä kysyä itseltään esimerkiksi: ”Miksi valmennan?” ”Mitkä asiat tuovat minulle mielihyvää valmentajana?”

Joni Rinne

51 v, naimisissa
2003 syntyneen täysi-ikäisen pojan isä
Porin Ässät, jääkiekko
Yrittäjä: Mentor4you Oy (Päämentorinne)
Psyykkinen valmentaja: Porin Ässät
Psyykkisen valmentajan työtehtäviä myös näissä lajeissa: cheerleading, voimistelu ja salibandy.
Satakunnan urheiluakatemia, psyykkisen valmennuksen asiantuntija. Tässä roolissa kohtaan enimmäkseen yksilöurheilijoita.
Suomen Jääkiekkoliiton tutor-valmentaja. Tehtävän myötä olen saanut viedä psyykkisen valmennuksen näkökulmaa Porin alueen pienempien seurojen urheilijoille, valmentajille ja vanhemmille.
Koulunkäyntiavustajan ammattitutkinto
Kasvatustieteen opintoja
Vierumäki HVT + VAT = Huippuvalmentajatutkinto + liikunnan ja valmennuksen ammattitutkinto
EduFocus Psyykkisen valmentajan koulutus (Core Performance & Health Oy)
Psyykkinen huippuvalmentajakoulutus (Peltonen Performance Oy)
Valmentajan vuosirenkaita nyt 15.

Sivulta löydät

  • Maksuttomat verkkokurssit
  • Verkkokurssien materiaalit myös erillisellä sivulla
  • Materiaaleja vanhemmille
  • Haastatteluja, blogeja, videoita
  • Ajankohtaisuutisia

Sivua muokattu 25.2.2025


Sisältö liittyy seuraaviin aihealueisiin: