Millainen ruoka on hyväksi?

Ruoan saanti on yksi perustarpeista, jota ilman emme tule toimeen. Ruoasta nauttiminen on kuitenkin paljon enemmän kuin ravintoaineiden tankkaamista, se tukee niin kehon kuin mielen hyvinvointia. Ruokailu yhdessä läheisten tai ystävien kanssa vahvistaa myös ihmissuhteita ja sosiaalista hyvinvointia.

Terveellinen ruoka on maukasta, monipuolista, värikästä ja ravintoainetiheää eli  sisältää paljon vitamiineja ja kivennäisaineita. Ravitsemustieteilijä Anu Ruusunen tutki väitöskirjassaan Diet and Depression - An Epidemiological Study (Itä-Suomen yliopisto 2013) ravinnon vaikutusta mielen hyvinvointiin. Tutkimuksessa löydettiin yhteyksiä ruoan ja mielenterveyden välillä. Muun muassa ravintoainerikkaat ja kuitupitoiset kasvikset ja kahvi vahvistavat mielen hyvinvointia. Puolestaan prosessoidut pikaruoat, sokeripitoiset tuotteet ja lihatuotteet heikentävät jaksamista.

Tutkimuksen mukaan hyvän mielen ravintoa ovat kasvikset, erityisesti paljon folaattia sisältävät:

  • tummanvihreät kasvikset
  • kaalit: parsa-, kukka- ja lehtikaali
  • linssit, pavut ja pähkinät
  • hedelmät ja marjat, erityisesti appelsiini
  • paprika ja muut vihannekset
  • täysjyvätuotteet
  • rasvaiset kalat
  • kahvi

Mielialaa taas laskevat:

  • sokeripitoiset ruuat ja juomat säännöllisesti käytettynä
  • valmis- ja pikaruuat
  • valkoinen vehnä ja siitä valmistetut tuotteet
  • prosessoidut lihat, kuten makkarat ja leikkeleet

Miten löytää itselle sopiva ruokavalio?

Terveellinen ruokavalio lähtee sen tunnistamisesta, mikä sopii omalle elimistölle. Omaa kehoa kannattaa kuunnella, sekä kokeilla mikä tuntuu hyvältä ja vaikuttaa myönteisesti jaksamiseen ja hyvinvointiin. Jokapäiväiset valinnat ratkaisevat ruokavaliossakin.

Ruoan sopivuudessa tarvitaan paitsi kykyä huomioida säännöllisesti ruoan vaikutuksia kehossa, myös fyysisten indikaattoreiden, kuten kolesteroliarvojen tai hemoglobiinin seurantaa.

Omalle keholle sopivan ruokavalion löytäminen vaatii joskus kärsivällisyyttä. Esimerkiksi erilaiset allergiat tai herkkyydet kuormittavat samalla mieltä. Niistä kärsivät joutuvat huomioimaan yksittäisetkin ravintoaineet. Mutta vaivannäkö palkitsee: kun omaa hyvinvointia tukevan kokonaisuuden saa kuntoon, se tukee arjessa jaksamista.

Pitkällä tähtäimellä ruoan määrän on hyvä olla tasapainossa kulutuksen kanssa. Myös oikearytminen ruoka auttaa jaksamaan. Hyvä ruokavalio on monipuolinen ja ateriarytmi on suhteellisen säännöllinen. Säännöllisyys auttaa välttämään hallitsematonta syömistä ja varmistaa tasaisen energian saannin päivän aikana.

Kokonaisuus ja pitkäjänteisyys ratkaisevat

Erilaiset ravitsemussuositukset korostavat ruokavalion kokonaisuutta ja säännöllisten, jokapäiväisten valintojen merkitystä. Tavoitteena tulisikin olla ruokavalio, jota pystymme ja haluamme ylläpitää ja noudattaa pitkäjänteisesti.

Tärkeää on pohtia ravitsevuuden ja terveellisyyden lisäksi myös ruoan psykologisia ulottuvuuksia: sallivuutta, nautittavuutta, rentoutta, stressittömyyttä ja syömistä ilman syyllisyyttä.

Herkutellakin voi silloin tällöin hyvällä omallatunnolla, jos arjessa syö säännöllisesti ja terveellisesti. Ruoka on paitsi ravintoa myös nautinnon lähde, ja sen nauttiminen tärkeä osa sosiaalista hyvinvointia.

Lue lisää

Muualla verkossa

Oiva: Tietoinen syöminen, Oiva-hyvinvointiohjelmasta löydät harjoituksia, joiden avulla voit nauttia enemmän siitä mitä syöt. (oivamieli.fi)