Siirry sisältöön
Nuoret urheilijat harjoittelevat hyppyjä aerobic-harjoituksissa
Kuvituskuva. Kuvaaja Pirjo Valjanen.

Sivun sisällön on koostanut Nuori mieli urheilussa -toiminnassa harjoittelijana ollut Netta Viklund, jonka opiskeluala on liikuntapedagogiikan maisterin tutkinto.

Artikkeli on toteutettu täydennykseksi Nuori mieli urheilussa -verkkokurssien sisältöihin. Linkit verkkokursseille löydät sivun alalaidasta.


Ryhmäytymisharjoitukset ovat erinomainen tapa urheiluryhmän valmentajille oppia tuntemaan ryhmän urheilijat. Ryhmäyttävien tehtävien myötä myös ryhmän jäsenet oppivat tuntemaan toinen toisensa. Ryhmäytymisharjoitukset tukevat myös positiivista ilmapiiriä.

Tältä sivulta löydät konkreettisia ryhmäytymiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä harjoitteita ja ohjeita, joita valmentajat voivat hyödyntää harjoituksissa.

Ensimmäinen harjoituskerta uuden ryhmän kanssa

Ensimmäisellä harjoituskerralla tavoitteena kannattaa olla nimien opettelu, positiivisen ja kannustavan ilmapiirin luominen sekä yhteisten pelisääntöjen luominen.

Ensimmäisen harjoituskerran voi rakentaa esimerkiksi seuraavasti.

Aloita ryhmäytymispelillä, jossa kaikki osallistujat pääsevät kertomaan nimensä. Esimerkki: Asettuminen piiriin siten, että kaikki näkevät toisensa. Vieritetään / potkaistaan / heitetään palloa tai siiretään jotakin muuta esinettä ryhmän tasolle sopivalla tavalla toiselle osallistujalle. Se, joka saa pallon haltuun kertoo oman nimensä ja yhden asian itsestään.

Seuraavaksi tehdään 1-2 toiminnallisempaa harjoitetta tai peliä, esimerkiksi hippa ja palloviesti. Hippa voi olla esimerkiksi viivahippa tai tunnelihippa, jossa pelastetaan kiinnijäänyt siten, että ryömitään hänen jalkojensa alta.

Palloviestissä on kaksi joukkuetta, jotka molemmat muodostavat jonon. Pallo lähtee liikkeelle jonon ensimmäiseltä esimerkiksi pään yli tai jalkojen alta. Kisataan siitä, kumpi joukkue saa pallon nopeammin 1-2 kertaa jonon läpi edes takaisin.

Harjoitteiden tehtäviä voi kehittää ja muuntaa oman ryhmän tasoon ja taitavuuteen sopiviksi.

Ryhmäytymisen ja toiminnallisemman osuuden jälkeen siirrytään yhteisten pelisääntöjen suunnitteluun. Osallistujat jaetaan pienempiin ryhmiin, joissa pohditaan ja kirjoitetaan ylös omasta mielestä tärkeitä yhteisiä sääntöjä. Aikaa voi varata esimerkiksi 10-15 minuuttia. Tämän jälkeen käydään sääntöjä yhteisesti läpi ja pohditaan yhdessä, mitkä säännöt kirjoitetaan yhteiselle “pelisääntötaululle”.  Jos halutaan, voidaan “tauluun” kerätä jokaisen allekirjoitus ja sitoutuminen yhteisiin pelisääntöihin.

Pelisääntöjen luomiseen voi myös varata erillisen ajankohdan tai sen voi toteuttaa eri tilassa harjoituksen jälkeen. Voit lukea lisää yhteisesti sovittujen pelisääntöjen merkityksestä Hyvän harjoituksen tunnusmerkeistä (mieli.fi/hyva-harjoitus), Turvallisen toimintaympäristön ulottuvuudesta.

Muodostetaan piiri samalla tavalla kuin alussa. Nyt pallo tai muu esine kiertää taas jokaisella ja esineen haltuun saanut kertoo yhden ajatuksen, fiiliksen tai kysymyksen tästä harjoituskerrasta.

Myöhemmin kauden aikana, kun ryhmän jäsenet ovat jo tutumpia keskenään, voi tässä piirissä olla tehtävänä kertoa mitä itse oppi harjoituksessa tai jotakin positiivista vasemmalla puolella olevasta joukkuekaverista. Tehtävää voi varioida tilanteen mukaan.

Vuorovaikutusta harjoitusten alkuun ja loppuun

Harjoituksen alussa

  1. Aloita jokainen harjoituskerta alkupiirillä. Voitte esimerkiksi istua alas rinkiin niin, että kaikki näkevät ja kuulevat toisensa. Alkupiirissä esimerkiksi fiiliskierros ja kuulumisten vaihtaminen ovat hyviä tapoja antaa jokaiselle mahdollisuus tulla kuulluksi ja nähdyksi.
  2. Alkupiirin jälkeen valmentaja kertoo alkavan harjoituskerran sisällön ja tavoitteet. Tämä voi lisätä osallistujien turvallisuuden tunnetta sekä motivaatiota.
  3. Valitse sitten jokin ryhmäytymispeli esimerkiksi alla olevalta listalta.

Harjoituksen lopetus

Lopeta jokainen harjoitus loppupiirillä. Lopetuksen ei tarvitse olla pitkä, mutta on tärkeää, että harjoitusten lopuksi koko ryhmä kootaan jälleen yhteen. Loppupiirissä voi toimia alkupiiriin tapaan fiiliskierros tai esimerkiksi peukkuäänestys. Jokainen yksilö vastaa peukulla ylös, alas tai jotain siltä väliltä valmentajan esittämiin kysymyksiin esimerkiksi edeltävään harjoitukseen liittyen.

Vuorovaikutusta harjoituksen aikana

  • Jos harjoituskerta sisältää paljon ryhmätehtäviä, vaihtele ryhmiä useaan kertaan. Varmista, että jokainen pääsee osallistumaan.
  • Lisää vuorovaikutusta esittämällä kysymyksiä. Vuorovaikutusta valmentajan ja valmennettavien välillä lisää se, että valmentaja esittää kysymyksiä ennen vastauksien kertomista esimerkiksi tekniikan opettamiseen liittyen. Esimerkkejä:
    “Osaisiko joku kertoa, miksi haluamme, että xxx?”
    “Tuleeko mieleen, miksi on tärkeää, että xxx?”
    Valmentaja voi myös kehottaa pohtimaan vastausta hetken parin kanssa.
  • Valmentajan ja valmennettavan välinen vuorovaikutus konkretisoituu usein palautteen annossa. Palaute voi olla kohdistettu yksilölle tai ryhmälle ja se voi olla laadultaan laajaa tai spesifiä. Valmentajan olisi hyvä pyrkiä antamaan palautetta sekä koko ryhmälle että yksitäisille urheilijoille.
  • Valmentajalla voi olla oma taulukko, johon hän merkitsee vuorovaikutuskerrat eri urheilijoiden kanssa, jotta hän osaa jakaa huomiotaan tasapuolisesti ryhmän urheilijoille.

Ryhmäytymisharjoitteita

Jotta oppimista harjoituksissa tapahtuu, täytyy ilmapiirin olla kunnossa! Ryhmäytymisellä on positiivinen vaikutus ilmapiiriin. Tärkeintä ryhmäytymispeleissä on yhdessä tekeminen!  Ne voivat olla erillisiä harjoitteita tai esimerkiksi osa alkulämmittelyä.

1) Kaverin haastattelu ja esittely

Jaa ryhmä pareihin tai kolmikoihin. Pienryhmillä on aikaa tutustua toisiinsa esimerkiksi 5 minuutin ajan. Harjoituksessa voi käyttää apuna valmiita kysymyksiä ja ne kirjoittaa esille niin, että kaikki näkevät ne. Tutustumiskysymykset voivat olla mitä vaan! Esimerkiksi:

– Nimi ja ikä,

– Miksi aloitit kyseisen harrastuksen?

– Mitä olet aikaisemmin harrastanut?

– Kerro jokin hauska fakta itsestäsi.

Kun aika on kulunut, kokoonnutaan koko ryhmällä ympyrään. Jokainen vuorollaan esittelee parinsa ja yrittää mahdollisimman hyvin muistaa hänen antamansa vastaukset. Lopuksi esitelty voi tarvittaessa korjata ja täydentää!

Tarvittavat välineet: –
Sopii parhaiten: Uusi ryhmä

2) Lakanapeli

Tämä peli sopii hyvin, kun nimet ovat jo jokseenkin hallussa! Ryhmä jaetaan kahteen joukkueeseen. Joukkueiden välille nostetaan lakana, jota esimerkiksi valmentajat voivat pitää. Molemmat joukkueet menevät jonoon lakanan taakse. Lakana pudotetaan ja se kumpi ensi huutaa vastapuolella olevan nimen voittaa ja saa pisteen.

Tarvittavat välineet: Lakana tai muu kangas.
Sopii parhaiten: Melko uusi ryhmä, jolla nimet ovat jo melko hyvin hallussa.

3) Nimijana

Ryhmä voidaan jakaa noin 8 tai yli henkilön joukkueisiin. Tavoitteena on muodostaa jana aakkosjärjestykseen nimien mukaan mahdollisimman nopeasti. Voidaan kisailla siitä, mikä ryhmä onnistuu tehtävässä nopeammin.

Tarvittavat välineet: –
Sopii parhaiten: Uusi ryhmä tai vain vähän aikaa yhdessä ollut ryhmä

1) Hedelmäsalaatti

Ryhmä muodostaa ympyrän ja yksi menee seisomaan ympyrän keskelle. Hän sanoo jonkin asian, josta pitää tai ei pidä ja kaikki, jotka ovat samaa mieltä vaihtavat paikkaa ympyrässä. Aina yksi jää ilman paikkaa ja on hänen vuoronsa jäädä keskelle.

Tarvittavat välineet: –
Sopii parhaiten: Uusi ryhmä tai jo keskenään pidempään ollut ryhmä.

2) Janapelit

Janapeleihin on paljon erilaisia variaatioita. Esimerkiksi voidaan antaa ryhmälle tavoitteeksi muodostaa jana oman lempi eläimensä koon mukaan niin että isoin eläin on toisessa päässä ja pienin toisessa. Kaksi joukkuetta voi myös kisata keskenään siitä, kumpi muodostaa janan ohjeiden mukaan nopeammin.
Vinkki! Janapelit ovat loistavia muodostamaan ryhmiä! Esimerkiksi jos tarvitaan neljän hengen ryhmiä, voidaan aluksi muodostaa jana jonkin ohjeen mukaan (monelta heräsit aamulla, fiilis tällä hetkellä yms.) ja sen jälkeen tehdä jako neljään.

Tarvittavat välineet: –
Sopii parhaiten: Uusi ryhmä tai jo keskenään pidempään ollut ryhmä.

3) This or that

Ryhmäläiset asettuvat jonoon niin, että katse on pelinohjaajaan päin (esimerkiksi valmentaja). Valmentaja esittää kaksi vaihtoehtoa (kesä vai talvi, kylmä vesi vai kuuma vesi yms.). Toinen vaihtoehdoista on vasemmalla ja toinen oikealla. Pelaajat juoksevat valitsemansa vaihtoehdon suuntaan. Pelistä muodostuu varmasti hauskoja keskustelunaiheita!

1) Jumppapalloviesti

Ryhmä jaetaan noin 6 -12 hengen joukkueisiin. Joukkueet asettuvat jonoon ja jonon ensimmäisellä on jumppapallo. Tavoitteena on liikuttaa jumppapallo mahdollisimman nopeasti joukkuelaiselta toiselle. Aina jonon päässä ollut ja viimeisimpänä pallon eteenpäin siirtänyt juoksee jonon toiseen päähän taas valmiiksi ottamaan pallon vastaan. Näin jono liikkuu aina eteen päin. Palloa voi liikuttaa esimerkiksi istumalla maassa ja pitämällä palloa jalkojen välissä ja antamalla pallon sivukautta aina seuraavalle. Toinen tapa liikuttaa palloa on olla jonossa peräkkäin istuma-asennossa. Palloa pidetään jalkojen välissä ja kellahtamalla selinmakuulle sitä siirretään aina eteenpäin.

Tarvittavat välineet: Jumppapallo
Sopii parhaiten: Jo hetket yhdessä ollut ryhmä tai jo pidemmän aikaa yhdessä ollut ryhmä.

2) Kivi-paperi-sakset juokse!

Pelataan pareittain niin, että parit seisovat vastakkain ja pelaavat kivi-paperi-saket pelin. Aina hävinnyt lähtee juoksemaan pakoon merkittyyn kohtaan asti. Voittanut yrittää saada hänet kiinni ennen kuin hän pääsee turvaan.

Tarvittavat välineet: –
Sopii parhaiten: Jo hetket yhdessä ollut ryhmä tai jo pidemmän aikaa yhdessä ollut ryhmä.

3) Pallohippa

Pelaajat jaetaan kahteen joukkueeseen. Pelaajat sitten muodostavat ympyrän niin, että joka toinen pelaaja on joukkueesta 1 ja joka toinen joukkueesta 2. Tarvitaan kaksi mielellään eriväristä palloa (pallo voi olla mikä tahansa keskikokoinen pallo). Pallot ovat aluksi pelaajilla, jotka ovat ympyrässä vastapäätä toisiaan ja eri joukkueissa. Merkistä pelaajat lähtevät liikuttamaan palloa oman joukkueen kesken mahdollisimman nopeasti. Molemmat pallot liikkuvat samaan suuntaan. Tavoitteena on, että toisen joukkueen pallo saa toisen kiinni. Yksi “erä” voi kestää esimerkiksi minuutin tai siihen asti kun pallo saa toisen kiinni.

Jos harjoituksesta halutaan fyysisesti haastavampi, voi pelaajat olla esimerkiksi kyykky- tai lankkupidossa.

Tarvittavat välineet: Kaksi mielellään eriväristä keskikokoista palloa.
Sopii parhaiten: Uusi ryhmä tai jo pidempään yhdessä ollut ryhmä.

Hyvän harjoituksen tunnusmerkit

Hyvän harjoituksen tunnusmerkit ovat osa Nuori mieli urheilussa -kokonaisuutta ja ne sisältävät konkreettisia toimintatapoja, joita käyttäen valmentaja voi tukea nuorten urheilijoiden mielen hyvinvointia. Ota käyttöön tulostettava juliste.

Nuoret hyppivät pikkuaitojen yli urheilukentällä

Nuori mieli urheilussa -materiaalit

Nuori mieli urheilussa -verkkokurssit opastavat valmentajia ottamaan käyttöön mielen hyvinvointia tukevia toimintatapoja. Verkkokurssit sisältävät ladattavia materiaaleja. Voit ladata ne käyttöösi myös tältä sivulta.