Gå till innehåll

I Djurskogen lär sig barnen kompisfärdigheter genom lek

Med hjälp av det digitala materialet som utvecklats av MIELI rf får barnen på ett roligt sätt lära sig färdigheter i psykisk hälsa, främst känslo- och kompisfärdigheter samt förmågan att lugna ner kropp och sinne. Djurskogens djurbarn lär även ut hur man kan identifiera sina egna styrkor.

”Var har vi kommit?” frågar förskoleläraren Suvi Tuovinen och pekar på pekskärmen. På skärmen syns ett skoglandskap med olika djurbarn, som igelkotten, lillasyster igelkott, kaninen, vargen, hjorten, ugglan och musen.

”Till Djurskogen!” ropar barnen.

Förskoleläraren Suvi Tuovinen vägleder barnen att följa berättelsen om djurbarnens Fredsskog på Tillinmäki daghem i Esbo.

På Tillinmäki daghem i Esbo börjar en stund med Frid och fred i Djurskogen, ett digitalt läromaterial utvecklat av MIELI rf. I den digitala skogen kan barn i förskoleåldern lära sig psykiska färdigheter som känslo-, kamrat-, medvetenhets- och hanteringsfärdigheter samt hur man känner igen sina egna styrkor med hjälp av djurbarnen. Färdigheterna tränas tillsammans med en vuxen och hela barngruppen genom olika berättelsebaserade övningar. Helheten består av en digital lärplattform samt en guide för professionella. Frid och fred i djursskogen är tillgänglig från hösten 2024.

En bra kompis bjuder in till lek

Idag pratar man särskilt om kamratskap på Tillinmäki. I Djurskogen är det vargen och hjorten som vägleder i temat. Först pratar vi en stund.

”Vad är en bra kompis?” frågar Tuovinen.

Barnen är redo att svara.

”Kommer och leker med mig.”

”Frågar om du vill leka med mig.”

”Slår inte någon medvetet eller välter med flit.”

Tuovinen nickar och frågar vad en bra kompis gör om hen råkar stöta till någon. Tillsammans minns man att man ber om ursäkt.

”Hur känns det när en kompis skriker åt en annan?” frågar Tuovinen och placerar upp kort om kamratfärdigheter på väggen. Barnen är fundersamma och tittar noggrant på bilderna. På teckningarna håller barnen varandra i handen och leker tillsammans, men på några av bilderna är uttrycken arga eller så räcker någon ut tungan. Barnen får placera en glad eller ledsen ansikte på bilderna de valt.

På MIELI rf:s kort för känslofärdigheter finns olika konfliktsituationer. Var skulle du sätta ett glad ansikte?

”Man måste säga förlåt om man skadar någon,” kommer någon ihåg.

”Man kan också berätta för en vuxen om någon tar en i handen,” vet en annan.

”Om man blir arg ska man inte göra något dumt, utan bara andas lugnt,” säger en tredje.

Bygg bron tillsammans

Sedan ger vi oss ut på äventyr med vargen och hjorten i Djurskogen. Vargen bor i skogen och hjorten med sin mormor på ängen intill. Deras mötesplats är ett trädkoja intill en bäck. Hjorten föreslår att de bygger en bro över bäcken. Vargen är genast redo! För att bygga behövs hjälp av alla barnen och särskilt samarbete.

”Låt oss bygga en fantasibro!” säger Tuovinen.

Varje grupp får två långa rep som placeras på golvet som en slingrande bäck. Från rummets kanter letar barnen fram madrasser, sittkuddar och mjuka väggar. En livlig aktivitet börjar när barnen i grupper bygger broar över bäcken. Ibland breddas bron med repen och sedan smalnas den av.

Bron över bäcken byggdes av sittkuddar och madrasser.

”Hur bred är bron du kan hoppa över?” ropar Tuovinen.

Barnen hoppar över bron en i taget tills de små fötterna inte längre når över den bredare bäcken. Och berättelsen fortsätter.

Kan du lyssna på din kompis och turas om?

Hjorten har instrument i trädhuset och vill lära vargen en musiklek. Hjorten är nervös för att föreslå sina idéer för vargen. Tänk om vargen inte vill vara med? Hjorten bestämmer sig ändå för att föreslå sin lek. Återigen blir vargen entusiastisk!

”Vargen säger, jättebra att du föreslog det,” berättar Tuovinen och förklarar att det är bra att våga berätta för en kompis om man har en rolig idé till en lek.

Det var en triangel! Ropade Mila bakom skärmen. De andra gissade rätt.

Sedan är det dags för musikleken. Först lär vi oss namnen och ljuden på olika instrument: maracas, triangel, träpinnar… På andra sidan rummet finns en skärm bakom vilken samma instrument finns. Varje barn går i tur och ordning och spelar bakom skärmen, medan de andra gissar vilket instrument det är. Till sist sträcks alltid en liten hand upp bakom skärmen med det gissade instrumentet. Hurra, jag spelade och ni gissade!

”Orkade ni vänta på er tur? Lyssnade ni på andras spel?” frågar Tuovinen.

Båda är viktiga färdigheter – att turas om och lyssna.

Att turas om i spelet är en viktig kamratfärdighet.

Till sist spelar vi tillsammans på läsplattorna vargens och hjortens spel Tre i rad, där vi tränar på att förlora och vinna. Samtidigt lär vi oss att hantera besvikelse och att ta hänsyn till andras känslor. Det viktigaste är inte att vinna, utan att ha roligt och spela tillsammans.

Till en magisk värld för att lugna ner sig

Sedan är det bra att lugna sig en stund. En magisk lampa tänds på bordet.

”Vi föreställer oss att vargen tar oss till en magisk värld. Vi är helt tysta, låter också kompisen få en chans att lugna ner sig,” säger Tuovinen.

Och sedan är vi bara.

En sak till. Vad hann vi göra? Bygga en bro, gissa instrument, spela tre i rad och koppla av.

”Tummen upp om uppgiften var kul,” säger Tuovinen och visar hjälpande bilder på de uppgifter vi gjort. Små tummar sträcks upp för varje fråga.

Hejdå Djursskogen och djurbarnen, vi ses igen!

Sidan har redigerats 19.8.2024


Innehållet ingår i följande teman: