Ungas upplevelser av lärares omsorg
Maarit Hosios doktorsavhandling (Turun yliopisto) granskar omsorg i skolvardagen, både i fostrans- och undervisningssituationen. Forskningen beskriver hur elever kan bemötas på ett omsorgsfullt sätt, hur lärare kan bygga en omsorgsfull relation till sina elever och hur ett omsorgsfullt klimat kan skapas i hela skolgemenskapen. De exceptionella undervisningsarrangemangen under coronaperioden har ytterligare betonat betydelsen av lärarens bemötande och närvaro.
Studien genomfördes som kvalitativ forskning och baserar sig på intervjuer med 51 niondeklassare i tre högstadieskolor i huvudstadsregionen åren 2012–2014. Materialet samlades in genom halvstrukturerade temaintervjuer, vilket gav utrymme för elevernas fria berättelser och gjorde det möjligt att fånga elevens egen röst.
En omsorgsfull lärar–elevrelation grundar sig på möten där man verkligen ser den andra.
Målgruppen bestod av unga i slutskedet av den grundläggande utbildningen, som tillfrågades om sina erfarenheter av omsorg genom hela skolgången. Av de intervjuade eleverna var 27 flickor och 24 pojkar. Eleverna fick berätta vilka konkreta handlingar från lärarens sida som gav upplevelsen av omsorg – både i fostrans- och i undervisningssituationer. Det är lättare för en lärare att vara en modell för omsorgsfullt agerande när hen förstår vad unga upplever som omsorg.
En omsorgsfull lärar–elevrelation bygger på tillit och uppmärksamma möten
Interaktionen mellan lärare och elev sker antingen i enskilda mötessituationer eller i samtal mellan två personer. På gruppnivå syns interaktionen i hur eleverna uppmärksammas som en del av gruppen och i hur läraren skapar en trygg och stödjande lärmiljö. Också lärarens omsorg om elevernas välmående och elevernas upplevelser av rättvis behandling räknas i studien som omsorg inom fostran.
Enligt forskningsresultaten bygger en omsorgsfull relation på möten där läraren uppmärksammar eleven, samt på relationer som skapar tillit. Eleverna betonar att en omsorgsfull relation uppstår i en god atmosfär där eleverna blir sedda. Den präglas av upplevelser av jämlik, rättvis och respektfull behandling.
Att känna igen och svara på elevers behov är omsorg
I studien framträder omsorgsfull undervisning framför allt i situationer där läraren visat intresse för elevens lärande. En omsorgsfull lärare kan identifiera elevers behov, svara på dem och visa genuint engagemang för elevens utveckling. Även uppmuntrande feedback och flexibilitet i bedömningen förstärker elevernas upplevelse av omsorg.
Mångsidig och kvalitativ undervisning ger eleverna möjlighet att studera i en trygg och uppmuntrande klassrumsmiljö. Omsorgsfull fostran och undervisning påverkar hela klassens och skolgemenskapens atmosfär samt elevernas motivation att studera.
En omsorgsfull lärare kan känna igen elevernas behov.
Den här studien jämförde inte skillnader mellan flickors och pojkars upplevelser, eller mellan elever med särskilt stöd och övriga elever. Den granskade inte heller om elever upplever att kvinnliga och manliga lärare visar omsorg på olika sätt. I fortsatta studier kunde man fråga lärare vad omsorgsfull undervisning kräver av dem och hur känsloarbetet i undervisningen kunde synliggöras.
Eftersom alla elever i studien var i samma ålder lyfter forskaren fram behovet av att granska yngre och äldre elevers upplevelser av omsorg. Skiljer sig yngre elevers upplevelser från högstadieelevernas? Skulle resultaten i så fall visa fler perspektiv som handlar om omsorg, trygghet och omvårdnad?