Gå till innehåll

MIELI rf:s kristelefon fick rekordmånga kontaktförsök pga. avbrott i mentalvårdstjänsterna

Många mentalvårds- och socialtjänster håller paus över sommaren, men människors behov av hjälp fortsätter också i semestertider. Serviceavbrottet syns klart i MIELI rf:s kristelefon, som fick rekordmånga uppringningar i sommar, över 70 450 stycken.

Det tidigare rekordet från sommarmånaderna är från 2022 då Kristelefonen fick dryga 66 000 kontaktförsök. I år fick Kristelefonen 38 270 uppringningar i juli, vilket är rekord för en enskild månad. I juni och juli kunde Kristelefonen svara på samtal sammanlagt 14 600 gånger. Också MIELI rf:s chatt för vuxna hade rekordmånga besökare i juni och juli, 999.

Rusningen förklaras av att klienter har uppmanats ta kontakt med Kristelefonen när andra tjänster har varit stängda. Enligt MIELI rf:s uppföljning (n = 162) styrdes klienter till Kristelefonen från bland annat akutpsykiatrin, jouren och barnskyddet. Klienter har också själva tagit kontakt då de varit utan vårdkontakt.

”Speciellt inom mentalvårdstjänster finns det ingen alternativ kontakt eller samtalsstöd för ångestfyllda eller självdestruktiva personer. Många måste vänta ända till hösten på nästa träff, och det kan kännas orimligt för klienten”, säger Sanna Vesikansa, direktör för MIELI rf:s krisverksamhet.

Vanligaste orsaken är att må dåligt

Den vanligaste orsaken att ringa Kristelefonen är också denna sommar att må dåligt (17 %). Under den kategorin räknas bland annat ångest, depression och rädslor.

Följande vanligaste orsaker är problem i relationer (14 %) samt problem med att hantera vardagen (11%).

– De som söker hjälp talar främst om sin egen svåra livssituation eller kris. Vissa känner också oro över läget i hemlandet eller globalt. Under sommaren har de som ringt varit oroliga förutom för tidigare kriser som coronapandemin och Ukrainakrisen också bland annat de nedskärningar som planeras i regeringsprogrammet, berättar Susanna Winter, chef för krisarbetet i telefon och på nätet.

Att ringa kristelefonen hjälper. 98 % av responsen är positiv. I 284 av samtalen sade den som ringde att hen inte kommer att skada sig själv eller göra självmord.

Samtalsstöd finns

MIELI rf:s svenskspråkiga kristelefon på numret 09 2525 0112har öppet fem dagar i veckan sammanlagt 20 timmar. Den finskspråkiga kristelefonen är öppen varje dag 24/7 på numret 09 2525 0111. Dessutom betjänar kristelefonen vissa tider i veckan på engelska, ryska och ukrainska.

Solmussa-chatten för vuxna (på finska) är öppen måndag till onsdag kl. 15-19 och torsdag kl. 15-21. Sekasin-chatten för 12–29-åringar betjänar på svenska alla dagar kl. 15-19. På finska betjänar Sekasin-chatten vardagar kl. 9-24 och på helger kl. 15-24.

Sidan har redigerats 25.4.2024

Kontakta oss

Susanna Winter

Chef för krisarbetet i telefon och på nätet
+358 9 41350 510 (växel)
fornamn.efternamn@mieli.fi

Sanna Vesikansa

Direktör, Krisverksamheten
+358 40 745 9586
fornamn.efternamn@mieli.fi


Innehållet ingår i följande teman: