Siirry sisältöön

Jokainen voi valinnoillaan vahvistaa ja edistää paitsi omaa, myös läheistensä mielenterveyttä ja hyvinvointia.

Tie kohti hyvinvointia ei kuitenkaan ole suorittamista vaan itsestä huolehtimista, kohtuullisuutta, armollisuutta ja itsensä arvostamista.

Hyvinvointi rakentuu monesta eri asiasta: arjen rytmistä, fyysisestä terveydestä ja mielenterveydestä, toimivista ihmissuhteista ja mielekkyyden kokemuksesta.

Mielenterveys on arjen voimavara, terveyttä ja toimintakykyä, ja olennainen osa jokaisen ihmisen hyvinvointia.  Sen ylläpitäminen ja vahvistaminen on elämäntaitoa, joka auttaa ihmistä kohtaamaan arjen haasteita ja vaihtelevia elämäntilanteita. Mielenterveystaidot auttavat myös psyykkisistä tai fyysisistä sairauksista toipumista sekä niiden kanssa selviämistä.

Mielenterveyden käsi

Mielenterveyden käsi kuvaa hyvinvoinnin eri puolia

Mielenterveyden käsi on yksi tapa kuvata arjen hyvinvoinnin eri osia. Kuten käsi tarvitsee kaikkia sormia toimiakseen, mielenterveyttä ylläpidetään huolehtimalla hyvinvoinnin eri osatekijöistä, arkisilla valinnoilla. Jos yksikin sormi on pois pelistä, se heikentää koko käden toimintakykyä.

Oman hyvinvoinnin tilaa voi kartoittaa mielenterveyden käden kysymyksillä päivän rytmistä, levosta, ravinnosta, harrastuksista ja ihmissuhteista ja tunteista.  Kartoitukseen kuuluvat myös valintoja ohjaavat arvot, eli se mitä pidämme tärkeänä.

Kartoita mielenterveyden kätesi tila ottamalla rauhallinen tuumaustauko ja varaamalla kynä ja paperia. Muistele viime viikkojasi ja nosta kätesi silmiesi eteen. Käy sormi sormelta läpi kuhunkin niistä liittyvät kysymykset ja vastaa niihin ”kyllä” tai ”ei”.

Peukalo: Lepo ja rentoutuminen

  • Oletko nukkunut riittävästi?
  • Heräsitkö virkeänä ja levänneenä?
  • Oletko jaksanut keskittyä päivän aikana tehtäviisi?
  • Oletko ehtinyt rentoutumaan ja rauhoittumaan?
  • Onko sinulla ollut myös ”omaa aikaa” eli aikaa itsellesi?

Etusormi: Ravinto ja ruokailut

  • Onko ruokarytmisi kohtalaisen säännöllinen?
  • Pystyitkö nauttimaan aterioista rauhassa?
  • Söitkö riittävästi kasviksia?
  • Söitkö terveellisiä välipaloja?
  • Pärjäsitkö ilman päihteitä?

Keskisormi: Ihmissuhteet ja tunteet

  • Oletko saanut olla oma itsesi?
  • Oletko kohdellut itseäsi myötätuntoisesti ja lämpimästi?
  • Oletko hymyillyt, nauranut tai kokenut hellyyttä?
  • Onnistuitko käsittelemään tai kanavoimaan vaikeita tunteita, jos sellaisia on ollut?
  • Oletko saanut haluamaasi seuraa tai tarvittaessa apua?

Nimetön: Harrastukset ja luovuus

  • Oletko tehnyt mielekkäitä ja tärkeitä asioita myös vapaa-ajalla?
  • Oletko kokenut innostusta ja iloa?
  • Oletko voinut käyttää taitojasi riittävästi?
  • Oletko voinut viettää aikaa lempipaikoissasi?
  • Oletko kokeillut tai oppinut jotain uutta?

Pikkusormi: Liikunta ja kehosta huolehtiminen

  • Oletko kokenut arvostusta kehoasi kohtaan?
  • Oletko liikkunut, vaikka arjen hyötyliikuntana?
  • Oletko huoltanut kroppaa esimerkiksi jumpaten, venytellen, kuntosalitreeninä tms?
  • Oliko liikkuminen sinusta mukavaa?
  • Oletko antanut kehosi myös palautua?

Ranne: Arvot ja päivittäiset valinnat kaiken tukena

  • Ovatko päivittäiset teot olleet enimmäkseen arvojesi mukaisia?
  • Onko elämässäsi riittävästi merkityksellisiä asioita?
  • Ovatko sinulle tärkeät asiat näkyneet ajankäytössäsi?
  • Ovatko arjen valintasi tukeneet mielenterveyttäsi?
  • Oletko kokenut kiitollisuutta?

Voit halutessasi kokeilla, kuinka oma mielenterveyden kätesi toimii.

  • Katso läpi vastaukset jokaisen sormen kysymyksiin.
  • Mikäli vastasit kysymyksiin enimmäkseen, eli vähintään kolmeen viidestä ”kyllä”, jätä sormi pystyyn.
  • Mikäli vastasit enimmäkseen, eli ainakin kolmeen viidestä  ”ei”, taita sormi alas.
  • Katso lopuksi, montako sormea jäi pystyyn.
  • Ota kynä käteesi pystyyn jääneillä sormilla, ja kirjoita ”mielenterveyden kädelläsi” oma allekirjoituksesi.
  • Tarkastele allekirjoitustasi: näyttääkö se omaltasi? Jos näyttää, hienoa! Jos ei, pohdi, mihin voisit panostaa tulevina viikkoina, jotta useampi sormesi jäisi pystyyn.
  • Voit myös seurata tilannetta, eli tehdä saman testin parin kolmen viikon päästä niin, että olet kiinnittänyt enemmän huomiota hyvinvointiisi.