Mielenterveyttä voi vahvistaa monin keinoin. MIELI ry:n asiantuntijat esittävät tiivistelmien muodossa uusia tutkimuslöydöksiä mielenterveyden edistämisestä, ongelmien ehkäisystä ja kriisiauttamisesta.
Tuore väitöstutkimus osoittaa, että nuoret naiset ovat jo opiskeluvaiheessa tietoisia valitsemansa alan arvoristiriidoista ja tekevät uraan liittyviä päätöksiä niiden perusteella jo ennen työelämään astumista.
Talousvaikeudet ja mielenterveys kytkeytyvät toisiinsa. Suomalaisessa tutkimuksessa selvitettiin lapsiperheiden ylivelkaantuneisuutta maksuhäiriömerkintöjen valossa.
Nuoren psyykkisen oireilun vähentämisen ja toimintakyvyn lisäämisen kannalta tiivis psykoterapia noin puolen vuoden ajan hyvässä yhteistyösuhteessa on todettu tehokkaaksi. Nuoren omaa aktiivista roolia vahvistamalla voidaan auttaa nuorta hyötymään terapiasta.
Itsemurhaa yrittäneillä on korkea riski yrityksen uusimiseen. Lyhyisiin interventioihin osallistuneiden uuteen itsemurhayritykseen liittyviä riskitekijöitä selvitettiin suomalaisessa tutkimuksessa.
Huoli nuorten hyvinvoinnista herättää tarpeen kääntää huomio nuorten kykyyn ja keinoihin selvitä vastoinkäymisistä. Tutkijaryhmä kysyi näistä nuorilta itseltään. Tuloksia tarkastellaan kestävän hyvinvoinnin teoriaan peilaten. Esille nousee niin välittämistä luovat ihmissuhteet kuin oma aktiivinen toimijuus.
Englantilaistutkimuksen mukaan mielen hyvinvointi ja mielenterveysoireiden vähäisyys liittyvät lintujen esiintymiseen. Oleskeluun ympäristössä joka suosii lajirikasta linnustoa liittyy mielen hyvinvointia ja elämäntyytyväisyyttä. Yhteiskuntasuunnittelu joka suosii lintuja edistää myös ihmisten mielenterveyttä.
Itsemurhayritys on merkittävä itsemurhan riskitekijä. Terveyspalveluissa voidaan tukea itsemurhaa yrittänyttä, mutta huono kohtaaminen voi myös haitata toipumista.
Hyvän mielen koulu kokonaisuutta on yhteiskehitetty kasvatusalan ammattilaisten ja johtajien kanssa liki 20 vuoden ajan, ja sen kautta mielenterveyden vahvistaminen on tuotu osaksi koko kouluyhteisön osaamista ja toimintakulttuuria.
Maarit Hosion väitöskirjassa tutkitaan oppilaiden kohtaamista ja välittävän opettaja–oppilassuhteen muodostumista.
Evästeasetukset
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään analytiikka- tai markkinointitarkoituksiin. Lue lisää Evästekäytännöt-sivulta.
Evästeasetukset
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään analytiikka- tai markkinointitarkoituksiin. Valitse tästä, mitkä evästeet sallit.
Välttämättömiä sivuston teknisen toiminnan kannalta.
Keräävät sivuston käytöstä anonyymia tietoa, jota käytetään sivuston ja sen sisältöjen kehittämiseen.