Liikunta - kehon kuunteleminen

Löydä oma tapasi liikkua

Liikutko riittävästi ja hyvää oloasi vahvistavalla tavalla?

Toisilla liikuntarutiini on olemassa ja työ voi olla fyysisesti kuormittava. Toiset tarvitsevat kannustusta jokapäiväiseen liikkumiseen, erityisesti jos elämäntapa koostuu istumatyöstä ja lisäksi vapaa-ajan istumisesta tv:n tai somen parissa.

On tärkeää pohtia, millaisesta liikunnasta nauttii. Omaehtoinen, myönteisiä elämyksiä tuottava, sopivasti haastava ja fyysisesti kuormittava liikkuminen aktivoi ja vahvistaa. Myönteiset ja iloa tuovat liikuntakokemukset ovat tärkeitä, koska auttavat motivaation pysymistä yllä.

Kun nautit liikkumisen ilosta, mielekkyys ja mielihyvä voimistavat halua liikkua toistuvasti, ja satunnaisesta liikkeelle lähdöstä on helpompi kehittää säännöllisempi rutiini. Liikuntamuotojen vaihtelu ja monipuolinen kuormittavuus on myös hyväksi.

Jos liikunta on säännöllistä ja sopivan rasittavaa, sen vastapainoksi tarvitaan lepoa ja palautumista. Esimerkiksi rankkojen treenien jälkeen kunnon kehittyminen edellyttää lepopäiviä.

Miten liikkuisin tänään?

Pohdi ensin omassa liikkumisessa arkiliikuntaa:

  • millaista on säännöllinen arki- ja hyötyliikuntasi, esimerkiksi käveletkö tai pyöräiletkö kauppareissut, nousetko portaita, siivoatko vauhdikkaasti, ulkoiletko lasten tai lemmikkien kanssa,
  • pidätkö päivien mittaan lyhyempiä tai pidempiä liikunnallisia taukoja esimerkiksi kävellen, venytellen tai happihypyin,
  • toimiiko työpisteidesi (myös liikkuvan työn tai kotityön) ergonomia hyvin vai tarvitseeko se lisähuomiota?

Liikuntalajien laajasta kirjosta löytyy vaihtoehtoja eri tavoitteisiin, elämäntilanteisiin ja kiinnostuksen kohteisiin. Terveysliikuntasuositus on hyvä ohjenuora liikunnan määrän hahmottamiseksi. UKK-instituutin viikon liikkumissuositus aikuisille sisältää:

  • Reipasta liikkumista ainakin 2 t 30 min tai rasittavaa 1 t 15 min viikossa
  • Lihaskuntoa ja liikehallintaa ainakin 2 kertaa viikossa
  • Kevyttä liikuskelua mahdollisimman usein - Jo muutaman minuutin liikkumisjaksot kerrallaan riittävät
  • Taukoja paikallaanoloon aina kun mahdollista
  • Riittävästi palauttavaa unta

Kehon huolto tarkoittaa paitsi liikuntaa, myös venyttelyä ja verryttelyä, lihasten lämmittämistä, asentojen vaihtelua päivän mittaan sekä itselle sopivaa taukojumppaa työasentojen vastapainoksi. Myös kylpeminen, saunominen, hieronta tai muut kehoterapiat palauttavat ja rentouttavat kehoa sekä saavat  mielihyvähormonit, endorfiinit hyrräämään.

Kuunteletko kehosi viestejä?

Oman kehon viestien kuunteleminen ja hiljentyminen niiden ääreen tukee tietoista asennetta omaa itseä kohtaan. Mieli on yhteydessä kehoon. Hiljentyminen ja pysähtyminen omien ruumiillisten tuntemusten ääreen auttaa samalla havainnoimaan omia tunteita ja mielentiloja. Jos vauhti on kova, kehon ja mielen huomioiminen jää väistämättä vähemmälle.

Erilaisia elimistön antamia merkkejä ovat esimerkiksi väsymys, kuumotus tai palelu, lihaskireydet ja jännitykset tai oireet, kuten kipu, päänsärky, silmien kirvely. Tällaiset merkit viestivät vaikkapa kehon vireydestä, rentoudesta tai terveydentilasta.

Liikunta parantaa mielialaa

Liikunta vahvistaa mielenterveyttä ja hyvinvointia monella tapaa. Se auttaa hallitsemaan stressiä, parantamaan unen laatua ja helpottaa nukahtamista, ja tarjoaa ihmiskontakteja ja sosiaalista vuorovaikutusta. Lihaskunnon ylläpitäminen ja tasapainoharjoittelu auttavat myös arkisen toimintakyvyn ylläpitämisessä.

Haastavissa elämäntilanteissa liikunta vähentää ahdistusta, jännitystiloja ja masennusta. Esimerkiksi SMILE-tutkimus (Standard Medical Intervention and Long-Term Exercise Study, Archives of Internal Medicine 1999) kertoi, että pelkkä aerobinen liikunta toimi yhtä hyvin masennuksen hoitona kuin masennuslääke tai lääkkeen ja liikunnan yhdistelmä.

Vaikka liikunta vahvistaa kaikenikäisten hyvinvointia, ja sen vaikutuksista terveydelle ja mielenterveydelle on paljon näyttöä, tieto ei silti auta kaikkia liikkumaan. Jos liikkeelle lähteminen on haastavaa, eikä liikkuminen ole tuttua, liikkumisen tukea kannattaa hakea erilaisista harrastusporukoista, pyytää kaveri mukaan liikkumaan yhdessä tai hankkia valmentaja.

Lue lisää

Muualla verkossa

Oiva: Liikkuva keho, hyvinvointiohjelmasta löydät myös tietoisen liikkeen harjoituksia. (oivamieli.fi)