KAMU Kaveri mielessä, Miten tuen kaveriani? -tunnit

Yleistä KAMU-tunneista
- KAMU-tunnit on kehitetty yhteistyössä koulujen moniammatillisten tiimien kanssa kouluissa työskentelevien nuorisotyötekijöiden työvälineeksi.
- KAMU-tunteja voi pitää nuorisotyön ammattilainen itsenäisesti tai työparin kanssa (opettaja, opinto-ohjaaja tai oppilashuoltoon kuuluva henkilö).
- KAMU-tunnit on (4*45 min) suunnattu yläkouluikäisille nuorille.
- Tunnit sisältävät tietoa, pohdintatehtäviä sekä toiminnallisia harjoitteita.
- Tunnit ovat muokattavissa sopivaksi myös pidemmille tuokioille/oppitunneille (esim. 60 min, 75min).
- Tunnit voi toteuttaa koulupäivän sisällä tai koulupäivän ulkopuolella omana kurssikokonaisuutenaan.
- KAMU-tunneista voi antaa osallistujille todistuksen koulutuksen päätteeksi.
KAMU-tuntien tavoitteet
- Lisätä ymmärrystä ja taitoja, miten vahvistaa omaa ja kaverin jaksamista ja mielenterveyttä.
- Vahvistaa taitoja auttaa itseä ja kaveria, kun elämä tuo mukanaan haasteita.
- Antaa rohkeutta ja välineitä ottaa huolta aiheuttava asia puheeksi kaverin kanssa.
- Lisätä ymmärrystä siitä, millaisissa tilanteissa on tärkeää kääntyä aikuisen tai ammattilaisen puoleen.
- Lisätä rohkeutta avun vastaanottamiseen ja avun hakemiseen sekä antaa tietoa eri auttamistahoista.
KAMU-tuntien sisältö ja materiaalit
- KAMU-tunnit on rakennettu diaesityksen pohjalle. Löydät ohjeistuksista kuhunkin diaan liittyvän lisätiedon, selkeät ohjeistukset, syventävät kysymykset sekä dian sisältöön kuluvan ajan.
- Löydät jokaisen osion alta sekä PDF-tiedon dioista sekä diojen ohjeistuksen.
- Varsinaisten tuntimateriaalien lopuksi on myös ekstradiat, jossa on harjoitteita tai sisältödioja, joilla tunnin sisältöjä voi syventää tai laventaa.
- Voit printata sekä diasetin että ohjeistukset kokonaisuudessaan tai tuntikohtaisesti.
1. tunti: ”Mikä auttaa minua voimaan hyvin?”
Tässä osiossa saa vinkkejä, miten omasta mielenterveydestä voi huolehtia.
Ensimmäisellä tunnilla voit hyödyntää halutessasi selviytymiskeinoista tehtyjä kuvakortteja ”Millainen selviytyjä olen?” -harjoitteessa.
2. tunti: ”Miten voin tukea kaveriani?”
Tässä osiossa pohditaan kaveritaitoja ja tunteiden merkitystä oman mielenterveyden sekä kaverin tukemisen kannalta.
3. tunti ”Miten kuuntelen empaattisesti ja otan vaikean asian puheeksi?”
Tässä osiossa saa ymmärrystä empaattisen kuuntelemisen tärkeydestä sekä vinkkejä siihen, miten vaikean asian voi ottaa puheeksi.
4. tunti ”Milloin tarvitaan aikuisen tukea?”
Tässä osiossa opit tunnistamaan, milloin aina tarvitaan aikuisen tai ammattilaiset tukea ja apua ja saat tietoa eri auttamistahoista.
KAMU-tuntien diaesitys ja ohjeistukset kokonaisuudessaan
Voit printata itsellesi KAMU-tuntien diaesityksen ja ohjeistukset kokonaisuudessaan täältä.
KAMU-tuntien ohjaajakoulutus
- KAMU-tuntien käyttöönotton helpottamiseksi järjestämme KAMU-tuntien ohjaajakoulutuksia, joissa tutustutaan KAMU-tuntien sisältöihin sekä materiaaleihin.
- Ohjaajakoulutuksessa käsitellään myös sitä, mitä on mielenterveyden vahvistaminen, mitä hyötyä KAMU-tunneista on nuorelle itselleen sekä kouluyhteisölle sekä millaisiin tilanteisiin ja sisältöihin KAMU-tunnit sopii mm. koulun opetussuunnitelmassa.
- Seuraava KAMU-tuntien ohjaajakoulutus on 30.5. klo 13-15.30.
Palaute on meille erittäin tärkeää
Olisimme erittäin kiitollisia, jos voisitte jakaa seuraavaa linkkiä nuorille pidettyjen tuntien jälkeen. Keräämme palauttetta tuntien sisällöistä ja niiden toimivuudesta eri luokka-asteille. Myös teidän tuntia ohjanneiden palaute on meille erittäin tärkeää.
Palautteeseen vastanneiden kesken arvomme tuotepaketteja. Ohjaajan palautekyselyssä kysytään yhteystietoja, jotka voi jättää, mikäli haluaa osallistua tuotearvontaan.
Sivua muokattu 16.8.2023
Ota yhteyttä
Marja Snellman-Aittola
Asiantuntija, Nuoret ja mielenterveys -yksikkö, Nuorisoalan osaamiskeskushanke
+358 40 190 5493
etunimi.sukunimi@mieli.fi