Till vuxna i skolan
En trygg miljö är grunden för lärande och trivsel i skolan. För att stötta skolpersonalen i detta arbete erbjuder vi praktiska insikter, konkreta tips och övningar som stärker tryggheten och gemenskapen bland eleverna.
En trygg och välkomnande miljö byggs tillsammans. I videon delger ungdomar i högklasserna vilka faktorer de anser bidrar till psykisk hälsa och hur vuxna i skolan kan stöda välmående i skolvardagen.
Att mötas med respekt
En stöttande relation mellan lärare och elev bygger på respekt, närvaro och tid. Elevens upplevelse av att bli rättvist och vänligt bemött skapar förtroende. På individnivå kan detta ske i vardagliga möten och samtal, medan det på gruppnivå handlar om att inkludera alla elever och skapa en gynnsam lärandemiljö.
Uppmuntran som lyfter
En lärare som upplevs som stöttande ser och svarar på elevernas behov samt visar genuint intresse för deras lärande. Positiv feedback och flexibilitet i bedömning stärker elevernas motivation och trygghet. En jämlik och varierad undervisning ger alla möjlighet att utvecklas i en positiv och trygg miljö, vilket också påverkar hela klassens dynamik och motivation.
Delaktighet genom trygghet
Delaktighet växer fram ur en trygg atmosfär. Genom stegvisa insatser som stärker gruppkänslan – exempelvis övningar för att bygga sammanhållning och skapa en kultur av respekt – kan elever känna sig sedda och hörda. En trygg elev vågar dela sina tankar och åsikter.
Psykologisk trygghet
Trygghet i gruppen grundar sig på öppenhet, acceptans, stöd och en gemensam känsla av ansvar. En säker miljö minimerar faktorer som kan skapa rädsla, skam eller känslor av otillräcklighet.
En atmosfär präglad av förtroende stärker inlärningen och gynnar elevernas utveckling. När grupper fungerar väl kan det både förbättra resultaten och förebygga utanförskap. Läraren kan stödja detta genom att uppmuntra till positiv interaktion, emotionellt uttryck och ömsesidig respekt.
Att förstå elevernas verklighet
Det är viktigt att komma ihåg att tonåringar ofta strävar efter att passa in och undviker allt som kan leda till skamkänslor. De oroar sig för prov, presentationer och att bli bedömda av sina kamrater. Därför måste trygghet byggas medvetet, varje dag. Det är skolans vuxnas ansvar att fungera som förebilder genom att uppmärksamma framsteg, ge positiv återkoppling och hjälpa eleverna att se sina styrkor.
Välbefinnande för hela arbetsgemenskapen
En välmående arbetsgemenskap påverkar skolans atmosfär och elevernas trivsel. Här är några konkreta idéer för att stärka välbefinnandet hos personalen:
1. Reflektionsfrågor för gemensamma samtal
- Vad innebär det att främja psykisk hälsa i vår skola?
- Hur syns det i vår vardag?
- Vilka gemensamma metoder använder vi för att bygga respekt och delaktighet?
- Hur kan vi stärka kollegialt stöd och ork i vår arbetsgemenskap?
2. Utvecklingsidéer
- Skapa en idévägg i personalrummet där medarbetare kan föreslå sätt att förbättra trivseln.
- Låt elevrådet samla in idéer från klasserna och arrangera ett möte mellan lärare och elevråd för att diskutera förslag.
3. Strategier för goda möten
- Diskutera i par eller smågrupper: Hur upplever vi att möta tonåringar i vår vardag? Vilka utmaningar finns och vilka strategier kan vi använda för att stötta eleverna i denna känsliga fas?
- Sammanställ en lista över framgångsrika metoder och sätt upp den i personalrummet som stöd.
Fråga och lyssna: Hur mår du? Vad tycker du?
Ge stöd: Jag märker att du
Beröm och uppmuntra: Tack för att du hjälpte till! Vad roligt att se dig.
4. Idéer för gruppsammanhållning
- Reflektera över betydelsen av en trygg atmosfär och hur nya elever integreras i gruppen.
- Samla korta aktiviteter för att stärka gemenskapen och börja eller avsluta lektioner med.
5. Synliggör återhämtning
- Dela med er av tips för avslappning och återhämtning.
- Sätt upp en lista med “copingsstrategier” i personalrummet och klassrummen.
Material, övningar och affischer kan laddas ner för ytterligare stöd.