Gå till innehåll

En trygg och välkomnande miljö byggs tillsammans. I videon delger ungdomar i högklasserna vilka faktorer de anser bidrar till psykisk hälsa och hur vuxna i skolan kan stöda välmående i skolvardagen.

Toiveita yläkoulun aikuisille (1 min 32 s), video saknar textning till svenska. Titta på YouTube (ny flik)

Bemötande

En stöttande relation mellan lärare och elev bygger på respekt, närvaro och tid. Elevens upplevelse av att bli rättvist och vänligt bemött skapar förtroende. På individnivå kan detta ske i vardagliga möten och samtal, medan det på gruppnivå handlar om att inkludera alla elever och skapa en gynnsam lärandemiljö.

Uppmuntran

En lärare som upplevs som stöttande ser och svarar på elevernas behov samt visar genuint intresse för deras lärande. Positiv feedback och flexibilitet i bedömning stärker elevernas motivation och trygghet. En jämlik och varierad undervisning ger alla möjlighet att utvecklas i en positiv och trygg miljö, vilket också påverkar hela klassens dynamik och motivation.

Delaktighet

Delaktighet växer fram i en trygg gemenskap. När gruppkänslan stärks steg för steg genom övningar som bygger sammanhållning och skapar en kultur av respekt, känner elever sig sedda och hörda. Och när en elev känner sig trygg vågar hen också dela sina tankar och åsikter.

Psykologisk trygghet

Trygghet i gruppen grundar sig på öppenhet, acceptans, stöd och en gemensam känsla av ansvar.

En gemenskap präglad av förtroende stärker inlärningen och gynnar elevernas utveckling. När grupper fungerar väl kan det både förbättra resultaten och förebygga utanförskap. Läraren kan stödja detta genom att uppmuntra till positiv interaktion, emotionellt uttryck och ömsesidig respekt.

Det är bra att minnas att högstadieelever ofta gör allt för att passa in och undvika att känna sig dumma. Många är nervösa inför prov och inför att tala inför andra. Därför måste trygghet förstärkas medvetet, varje dag. Det är skolans vuxnas ansvar att fungera som förebilder genom att uppmärksamma framsteg, ge positiv återkoppling och hjälpa eleverna att se sina styrkor.

Välbefinnande för hela arbetsgemenskapen

En välmående arbetsgemenskap påverkar stämningen i skolan och elevernas trivsel. Här är några konkreta idéer för att stärka välbefinnandet hos personalen:

1. Reflektionsfrågor för gemensamma samtal

  • Vad innebär det att främja psykisk hälsa i vår skola?
  • Hur syns det i vår vardag?
  • Vilka gemensamma metoder använder vi för att bygga respekt och delaktighet?
  • Hur kan vi stärka kollegialt stöd och ork i vår arbetsgemenskap?

2. Utvecklingsidéer

  • Skapa en idévägg i personalrummet där medarbetare kan föreslå sätt att förbättra trivseln.
  • Låt elevrådet samla in idéer från klasserna och arrangera ett möte mellan lärare och elevråd för att diskutera förslag.

3. Strategier för goda möten

  • Diskutera i par eller smågrupper: Hur upplever vi att möta tonåringar i vår vardag? Vilka utmaningar finns och vilka strategier kan vi använda för att stötta eleverna i denna känsliga fas?
  • Sammanställ en lista över framgångsrika metoder och sätt upp den i personalrummet som stöd.

Fråga och lyssna: Hur mår du? Vad tycker du?

Ge stöd: Jag märker att du …

Beröm och uppmuntra: Tack för att du hjälpte till! Vad roligt att se dig.

4. Idéer för gruppsammanhållning

  • Reflektera över betydelsen av en trygg atmosfär och hur nya elever integreras i gruppen.
  • Samla korta aktiviteter för att stärka gemenskapen och börja eller avsluta lektioner med.

5. Synliggör återhämtning

  •  Dela med er av tips för avslappning och återhämtning.
  • Sätt upp en lista med “copingsstrategier” i personalrummet och klassrummen.