Harjoitukset

Harjoittelemalla voit vahvistaa itseäsi. Mielenterveys-osion teemoihin liittyvät harjoitukset auttavat oman elämän pohdinnassa ja muutosten toteuttamisessa.

Mindfulness

Kehon kuunteluharjoitus aloittelijoille (3:47 min)
Tämän harjoituksen avulla voit päästää irti esimerkiksi laukkaavista ajatuksista, päästä kiinni tähän hetkeen ja vahvistaa mielen ja kehon yhteyttä.

Itsemyötätunto (3:02 min)
Tämä harjoitus auttaa muistuttamaan itsemyötätunnon herättelemiseen silloin, kun sitä eniten tarvitset.

Myötätuntoinen hengitys (3:36 min)
Tämä harjoitus auttaa kiinnittämään huomiota siihen, miten hengitys hellii kehoasi.

Ystävällisyyttä itsellemme (3:07 min)
Tämä harjoitus auttaa osoittamaan ystävällisiä ajatuksia omalle itsellemme.

Jalkapohjat (4:16 min)
Tämä harjoitus on tehokas tapa ankkuroida tietoisuus kehon aistimuksiin erityisesti, jos olet hermostunut ja sinun on vaikea rauhoittua.

Kehon kuuntelu iltaisin (12:48 min)
Tämä kehon kuunteluharjoitus voi auttaa unen saamisessa.

Ankkurointiharjoitus (4:32 min)
Tämä kehoon ankkurointi auttaa rauhoittamaan ja tuomaan tietoisuuden nykyhetkeen vaativissakin tilanteissa.

Ajatusten seuraaminen (4:24 min)
Tämä harjoitus auttaa seuraamaan mielen liikennettä sivusta katsojan ominaisuudessa. Harjoitus rauhoittaa ja selkeyttää kun mieli käy ylikierroksilla.

Rentouttava kehon kuuntelu (15:28 min)
Tämä harjoitus auttaa tutkimaan ja rentouttamaan kehoa hengityksen avulla.

Rentoutuminen

Rentouttava paikka (2:42 min)
Tämä harjoitus auttaa rentoutumaan kuvittelemalla itsesi sinulle mieluisaan paikkaan.

Rauhoittava kosketus (3:23 min)
Helppo tapa suoda itselle lämpöä, pehmeyttä ja lohtua on antaa itselle lempeä halaus, silitys tai laittaa käsi sydämelle ja tuntea käden lämpö.

Sydän (2:04 min)
Tämä harjoitus auttaa rentoutumaan luomalla yhteyden sydämeesi.

Progressiivinen rentoutus (12:15 min)
Tämä harjoitus auttaa rentouttamaan koko kehon, osa kerrallaan.

Hyvän mielen metsäkävely -videot (5:58-7:10 min)
Rentoudu hetki virtuaaliluonnossa.

Tietoinen venyttely (6:16 min)
Tässä harjoituksessa tehdään lempeitä venytyksiä kehon tuntemuksia kuunnellen ja omia rajoja kunnioittaen.

 

Mind Body Bridging

Tutustu MBB-harjoituksiin (2-8 min)

Lapset ja nuoret

Pieni loma hengityksen tahtiin (3:28 min)
Tämä harjoitus rauhoittaa hengityksen ja mielikuvien avulla.

Valtameri (2:35 min)
Tämä hengitysharjoitus johdattaa aaltojen äärelle.

Mindfulness-tauko luokkahuoneessa (1:46 min)
Tämä harjoitus on keino pysähtyä kuuntelemaan ympäröiviä ääniä ja omaa kehoa luokkahuoneympäristössä.

Taran tarina -animaatio (12:31 min)
Taran tarina on vuorovaikutteinen animaatio lapsille.

Muualla verkossa

Nuorille suunnatun kriisistä selviytymisen oma-apuohjelma Toivon harjoituksiin voit tutustua Nuorten Mielenterveystalossa. Harjoituksista löydät sekä kuunneltavia harjoituksia että pohdinta ja kirjoitustehtäviä. Ohjelman ovat tuottaneet yhteistyössä MIELI Suomen Mielenterveys ry, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri sekä Lapin sairaanhoitopiiri.

Tutustu myös hyvinvointiohjelma Oivan harjoituksiin.

vahvistamo

Yhteystiedot

Maarit Lassander
Asiantuntija
Perustulohanke