Gå till innehåll

En bra dag börjar i tanken

En tävlingsdag som Stafettkarnevalen väcker ofta starka känslor – förväntan, glädje, nerver och kanske lite oro. Målen kan vara höga, både egna och andras. Lagandan är stark, men också pressen. Hur blir det en dag att minnas med glädje? Och hur pratar vi om det som känns, både före och efter?
En vuxen kvinna samtalar med två flickor

Idrotten handlar inte bara om resultat och prestationer. För många unga är det allra viktigaste att få vara en del av något – att känna lagkänsla, ha roligt tillsammans och uppleva stolthet över sin insats. Det är i stunderna mellan loppen, i stödet från hejarklacken och familjen, och i skratten med laget som viktiga minnen blir till.

Samtal som stärker inför stora upplevelser

Inför ett evenemang som Stafettkarnevalen kan det vara värdefullt att stanna upp och prata om förväntningar. Du kan fråga: Hur skulle en riktigt bra dag se ut för dig? Vad hoppas du ska hända?

Sådana samtal hjälper barnet eller den unga att sätta ord på sina tankar och känslor. Det stärker självkänslan – och tryggheten i laget. Genom att prata om både förväntningar och oro får unga bättre förutsättningar att hantera press och njuta av upplevelsen. Ett gemensamt samtal i laget kan också skapa samsyn: Hur vill vi stötta varandra? Vad gör vi om någon blir besviken?

 Misslyckanden som en del av lärandet

Alla tävlingar går inte som planerat. Men idrotten ger unga chansen att öva på att komma igen, ta med sig något från erfarenheten och våga försöka på nytt.

Att lära sig hantera nervositet, besvikelser eller svåra situationer är inte något som sker automatiskt. Det växer fram när unga får vara med och prata om vad som känns viktigt – och när vuxna lyssnar.

När vuxna – ledare, föräldrar och tränare – visar att det är okej att misslyckas, sänks trycket och utrymme skapas för utveckling. Då kan en stor dag som Stafettkarnevalen bli mer än bara en tävling – den kan bli en positiv och stärkande erfarenhet för livet.

Kolla inåt först – vad har du själv för förväntningar?
Var nyfiken – visa att du vill förstå och lära känna.
Håll det enkelt – en fråga i taget: ”Vad oroar dig?”  eller ”Hur kan jag stötta dig?”
Lyssna på riktigt – följ upp med öppna frågor som ”kan du berätta mer?”
Sammanfatta det viktiga – lyft fram det den unga själv sagt, inte dina lösningar.

Välbefinnande i idrott för barn och unga – kort kallat Vibu

Vibu-materialet från MIELI rf bygger på forskning om psykisk hälsa och positiv psykologi. Det lyfter fram faktorer som stärker ungas välbefinnande i idrotten – som trygghet, glädje, delaktighet, goda relationer, meningsfullhet och känslan av att uppnå mål.

För tränare: Vibu-webbkurserna ger konkreta redskap som kan användas direkt i träningen. Materialet är särskilt riktat till verksamhet för 10–15-åringar.

För föräldrar: Vibu-materialet innehåller en särskild del som ger dig som förälder stöd för att prata med ditt barn om idrottandet. Här hittar du enkla samtalsfrågor och teman som hjälper dig att stärka barnets välbefinnande, stötta hen i att hantera känslor och motgångar, och utveckla färdigheter som målmedvetenhet och uthållighet – genom era vardagliga samtal.

Möt oss på Stafettkarnevalen

MIELI medverkar i Bra som jag är, en kampanj för att lyfta unga och välmående i idrotten. Initiativet kommer från Finlands Svenska Idrott, MIELI, Projekt Livslust, Psykosociala förbundet och Sekasin-chatten.

Följ kampanjen och möt oss på Stafettkarnevalen den 23-24 maj på Olympiastadion i Helsingfors.

Bild: Mika Pakarinen/MIELI rf.


Innehållet ingår i följande teman: