Att identifiera sina egna värden
Värden styr ens val, beteenden och reaktioner i interaktionssituationer. Värden är saker som man anser vara bra, viktiga och nödvändiga i sitt liv. De har sin grund i den kultur och det samhälle vi lever i och som vi antar under våra liv.
Grunden för en ung persons värderingar formas tidigt, genom hemmet, fritidsaktiviteter och de influenser de får från vuxna i sin omgivning. När individen når vuxen ålder och frigör sig från sina föräldrar, börjar hen att reflektera över och utveckla sina egna värderingar.
Ett meningsfullt liv ser olika ut för olika människor, och det är genom handlingar som våra värderingar kommer till uttryck och förverkligas i det dagliga livet. Det är dock inte alltid så att våra handlingar speglar våra värderingar; ibland gör vi val som går emot det vi egentligen anser vara viktigt. När vi är medvetna om våra egna värderingar blir det lättare att nå våra mål och leva i enlighet med dem.
Värden i skolan
Skolan spelar en central roll som värdegemenskap för ungdomar. De unga är mycket känsliga för de attityder som råder i deras omgivning och kan snabbt uppfatta vad som värderas och vad som inte gör det. Hur skolan hanterar konfliktsituationer och hur interaktionen sker inom skolgemenskapen förmedlar viktiga signaler om de värderingar som skolan står för. Vuxnas agerande, särskilt i frågor som rör könsroller, mångfald eller till exempel tidsprioritering, kommunicerar dessa värderingar och attityder till eleverna. Skolans konsekventa åtgärder, dess regler, verksamhetsmodeller, strukturer, informationsflöde och evenemang speglar också dess värderingar. Viktigt att beakta är vilka typer av aktiviteter och evenemang som prioriteras och hur de unga involveras i planeringen, samt vilken vikt som läggs på gemenskap, konst och kultur i skolans miljö
Vilka värden vill du som fostrare förmedla till dina elever?
Hur syns dina värden i ditt arbete?
Vilka attityder kommer fram i skolan när man pratar om psykisk hälsa?
Värden och dagliga val
Värderingar påverkar våra dagliga val, även omedvetet. Att värderingar, val och handlingar är linje stöder psykiskt välbefinnande. Värdekonfilkter belastar sinnet och kan till och med vara en riskfaktor för den psykiska hälsan. Genom att hjälpa eleverna att identifiera sina egna värderingar kan hen inse att vad hen vill eller inte vill, och vad som motiverar hen.
Att leva enligt sina egna värden stöder den psykiska hälsan.
Material: Värderingsrymden (bilaga 29) och bildkort av varierande slag.
Eleverna formar en ring och bildkorten sprids ut mitt i mitten av ringen på golvet. Varje elev väljer ett kort som bäst beskriver någon viktig sak som hen uppskattar. Alla berättar i tur och ordning om sina kort och de fr sig själva viktiga sakerna.
Värderingsuppgiften kan fortsättas så att eleverna plockar ett kort som beskriver ett sådant värde och/eller en sak som de inte skulle vara redo att ge upp till något pris.
Genomgång
Gemensam diskussion om hurudana värden som finns i elvernas berättelser. Bilden Värderingsrymden, kan användas som stöd för diskussionen.
Material: Tidsanvändning och värdeval (bilaga 30) utskriven åt eleverna.
Eleverna reflekterar självständigt över de 30 frågorna i bilagan gällande värden och tidsanvändning. Alla skriver wsina egna svar på pappret.
Genomgång
Gemensam genomgång av elevernas svar. Reflektera tillsammans över bland annat följande saker:
– För vilka saker finns det alltid tid? Vad kan detta bero på?
– I vilken situation kan en värdekonflikt uppstå, dvs. man måste välja mellan två saker som är viktiga för en själv? Hur skulle det löna sig att göra då?
– Varför är det viktig att reflektera över sin egen tidsanvändning?
Till sist kan alla lova något gällande tidsanvändning i vardagen, och fundera på åtminstone en för sig själv viktig sak som man i framtiden lovar lägga mera tid på. Enas om en tid om till exempel en månad då ni ser hur väl alla har uppnått sina mål.
Material: Ahlmans värdeklassificering (bilaga 33) utskriven och klippt i bitar
Gemensam genomgång av Ahlmans värdeklassificering före övningen börjar. Bilden kan projiceras på tavlan.
Läraren delar ut 2-3 lappar åt varje elev, där varje lapp har ett värde som grundar sig på Ahlmans klassificering. Eleverna går runt i klassen och gör byteshandel med varandra om värden, för att genom att byta hitta de mest passande värdena för sig själva. När alla har hittat dem går eleverna tillbaka till sina platser och formar små grupper (fyra som sitter närmast). Deltagarna i de små grupperna väljer genom att diskutera de fyra enligt dem viktigaste gemensamma värden, och motiverar varför de valde just dem.
Genomgång
Reflektera över hurdana värden gruppen valde och varför. Värdena placeras tillsammans på tavlorna enligt Ahlmans klassificering av värden i hedonistiska, vitala, estetiska, informativa, religiösa, etiska, ekologiska, och sociala värden, samt makt och rättsliga värden. Ni kan ta reda på vilka värden i Ahlman-klassificeringen som anses vara de viktigaste och vilka som är minst viktiga.
Ladda ner bilagor
Övningarna och bilagorna finns i handboken Välbefinnande i skolan.