Må bra-handen för unga
- Utgivare:
- MIELI rf
- Publicerad:
- 2019
- Storlek:
- 50 x 70 cm
- Antal:
- 12
Psykisk välbefinnande kan stödjas genom tillräcklig sömn och vila, mat och motion, människorelationer, trevliga fritidsintressen och kreativa aktiviteter.
Syftet med övningen är att påminna om hur även små val i vardagen kan påverka orken och humöret under vardagen.
Be ungdomarna lyfta fram sin skrivhand. Gå igenom frågorna ett finger i taget och be ungdomarna att böja ner fingret om de huvudsakligen svarade ”nej” på fingrets frågor och lämna upp fingret om de huvudsakligen svarade ”ja”. Man måste inte berätta svaren högt.
Tummen: Sömn och vila
– Jag har lagt mig i tid.
– Jag har sovit djupt.
– Jag har vaknat pigg.
– Jag har orkat koncentrera mig i skolan.
– Jag har kunnat ta det lugnt under dagen och kopplat av.
Pekfingret: Näring och måltider
– Jag har ätit frukost.
– Jag har ätit två varma måltider per dag.
– Jag har ätit hälsosamma mellanmål.
– Jag har ätit i lugn och ro och inte haft bråttom att äta.
– Jag har ätit tillsammans med andra.
Långfingret: Relationer och känslor
– Jag har tillbringat tid med min familj.
– Jag har tillbringat tid med mina vänner.
– Jag har vågat berätta mina åsikter och tankar för andra.
– Jag har pratat om mina mina egna känslor.
– Med hjälp av samtal har jag kunnat reda ut saker och ting med kompisarna.
Ringfingret: Motion och att lyssna på sin kropp
– Jag har rört på mig utomhus.
– Jag har rört på mig tillsammans med min kompis eller min familj.
– Jag har hittat ett sätt att röra på mig som jag tycker om.
– Jag har mått bra av att motionera.
– Jag har rört på mig dagligen.
Lillfingret: Fritidsintressen och kreativitet
– Jag har hittat ett sätt att tillbringa fritiden.
– Jag har fått förverkliga mig och göra något kreativt.
– Jag har njutit av musik, böcker, bilder och naturen.
– Jag har tillbringat min fritid även annanstans än framför skärmen.
Handleden: Värderingar och dagliga val
– Jag har gjort någonting som får mig på gott humör.
– Jag har varit tillhjälp för andra.
– Jag har varit schysst mot andra.
– Jag har skött om klassens gemensamma saker och goda atmostfär.
– Jag kan nämna saker som är viktiga för mig i livet.
Genomgång
När du gått igenom hela handen, be ungdomarna underteckna pappret så att de endast håller pennan i handen med de fingrar som pekar upp.
– Pekar alla fingrar upp för någon?
– Hur kändes det att skriva eget namn? Var det lätt?
– Såg din underskrift ut som din egen? Är vi oss själva mitt i all brådska och trötthet? Låter det till exempel bekant att man blir irriterad när man är hungrig?
– Vad tar för mycket tid i anspråk under dagen?
– Vad skulle det vara roligt att göra mer av?
– Hurdana saker och val försämrar det psykiska välbefinnandet i vardagen?
– Hurdana saker uppskattar du i din vardag?
– Vilka saker gör att man mår bra under dagen?
Du kan också följa med situationen, alltså göra samma test om några veckor.
Fler övningar
Övningen kan genomföras på fler sätt.
Övningagen görs i ett utrymme där eleverna har tillräckligt med utrymme att rör sig. Utrymmet är uppdelat i två delar så att ena sidan av rummet representerar ett ja-svar och den andra sidan ett nej-svar. Handledaren läser påståendena högt för eleverna från Må bra handens-frågeformlär och eleverna funderar på hur de uppfyllts under den senate veckan.
Syftet är att eleven efter varje påstående ska reflektera över uttalande baserat på sina egna erfarenheter och sedan flytta sig till ja och nej delen av rummet.
Slutligen utbyts idéer i par in hur de tycker att Må bra-handens teman uppfyllts för sig själva och vilka delområden de definitivt vill förbättra.
Skriv ner de fina sakerna som hände under dagen och samla dem i en glasburk. Tanken med övningen är att lära sig att lägga märke till det goda och lagra det på något sätt för att kunna återkomma till det senare.
Speciellt under kriser är det bra att uppmärksamma det som fint och som ger kraft.
Ladda ned
Köp affischer (det står ännu ”MÅ BRA HAND” i tryckt material)
Mer om
Må bra-handen beskriver vardagens val som påverkar vår psykiska hälsa
Må bra tillsammans-luftballong
Temperamentstotem
Känslomoln för elever i årskurs 1-6
Sidan har redigerats 22.1.2025