Gå till innehåll

Föra barnen på tal -metoden

Med hjälp av metoden strävar man efter att öka föräldrarnas och andra för barnet viktiga vuxnas gemensamma förståelse om barnets vardag. Målsättningen är att stöda barnets gynsamma utveckling och förebygga problem samt skapa en smidig vardag för barnet, både hemma, i skolan, inom dagvård och på hobbyer, med beaktande av barnets behov och familjens livssituation.

Beskrivning av utbildningen

För att kunna delta på utbildningen krävs en grundutbildning inom social-, hälso- eller pedagogikområdet, annan lämplig utbildning eller pågående studier inom nämnda områden.

För anställda inom social- och hälso-området omfattar utbildningen 18 timmar och ger behörighet att genomföra både samtal och rådgivning enligt Föra barnen på tal -metoden. För anställda i utvecklingsmiljöer omfattar utbildningen 12 timmar och ger behörighet att genomföra Föra barnen på tal -samtal men inte behörighet till att genomföra rådgivning enligt metoden.

Utbildningsdagarna hålls med 3–5 veckors mellanrum. Det är inte tillåtet att vara frånvarande under den första utbildningsdagen; eventuell frånvaro från övriga utbildningsdagar måste avtalas med utbildaren.

Efter godkänt 18 timmars utbildningen finns möjlighet att fortsätta till utbildning för att själv bli utbildare i Föra barnen på tal -metoden. En deltagare som gått den 12 timmar långa utbildningen bör komplettera med Föra barnen på tal – rådslag om man vill ha en möjlighet att fortsätta till Föra barnen på tal – utbildarutbildning.

Utbildningens innehåll

Utbildningens innehåll om utbildningen är 18 timmar

  • genomgång av Föra barnen på tal – arbetets teori, forskning och bakgrund
  • genomgång och övningar i Föra barnen på tal – samtal och – rådslag
  • två Föra Föra barnen på tal – samtal från klient/patientarbete, av vilka den ena presenteras på metodhandledningen och av den andra gör man en processbeskrivning

Utbildningens innehåll om utbildningen är 12 timmar

  • genomgång av Föra barnen på tal – arbetets teori, forskning och bakgrund
  • genomgång och övningar i Föra barnen på tal- samtal
  • grunderan i Föra barnen på tal – rådslag
  • två Föra barnen på tal – samtal från eget arbete, den ena presenteras på metodhandledningen, av den andra gör man en processbeskrivning

Utbildningens målsättning

Efter utbildning skall deltagare

  • Förstå metodens teoretiska grund, forskning och centrala begrepp, samt kunna tillämpa dem i Föra barnen på tal – arbetet
  • kunna arbeta metodtroget och enligt loggböckerna med Föra barnen på tal -metoden
  • kunna samla feedback av klienterna

Kommande utbildningar

Klicka på länken

Föra barnen på tal -metodutbildning 16.9.; 21.10. och 20.11.2025. Utbildningen kommer att hållas på Zoom. Läs mer i pdf-broschyren.

Forskningsresultat om metodens effektivitet

Läs mer om detta här (öppnas i en ny flik)