Föra barnen på tal -servicemodellen
Föra barnen på tal -servicemodell är ett arbetssätt för hela kommunen eller landskapet. Barn, ungas och familjers välmående är allas angelägenhet. Familjernas resiliens och stöd av vardagen, i de olika utvecklingsmiljöerna är centrala. Föra barnen på tal -metoden är i användning på alla sektorer, både inom tjänster för vuxna och inom tjänster för barn. Modellen är implementerad i servicestrukturen och problem och förändringar i familjens vardag tas upp i ett tidigt skede.
Arbete med Föra barnen på tal som en servicemodell betyder att man utvecklar och implementerar ett barncentrerat arbetssätt. Arbetet görs tillsammans med Föra barnen på tal -utbildare och -aktörer. Modellen innebär att barn och familjer bemöts i deras egna levnadasmiljöer, när problemen och utmaningarna ännu är små.
Föra barnen på tal -servicemodell arbetet förutsätter gemensamt ledarskap och utveckling på servicestruktur nivå. Målsättningen är barnens och familjernas universella välmående och förebyggande av barns och ungas psykiska ohälsa och marginalisering. Man arbetar förebyggande och insatserna riktas till de miljöer, där barnen lever.
Mieli Psykisk Hälsa rf:s sakkunniga och Föra barnen på tal -utbildare stöder kommunerna och landskapen i arbetet.
Oulun yliopisto och ITLA utvecklar och forskar i arbetet. Mera information (på finska och engelska) kan du läsa nedan.