Siirry sisältöön

Lapset puheeksi® (LP) on näyttöön perustuva keskustelumenetelmä, jolla pyritään tukemaan lapsen tai nuoren hyvinvointia ja kehitystä. Menetelmä edistää yhteistä ymmärrystä vanhempien, muiden lapselle tärkeiden aikuisten ja lapsen välillä. Keskustelu soveltuu käytettäväksi aina raskausajasta 18-vuotiaisiin nuoriin asti.

Lapset puheeksi-menetelmän tavoitteena on tukea lapsia, nuoria ja perheitä heidän jokapäiväisessä elämässään kotona, päiväkodissa, neuvolassa, koulussa ja vapaa-ajan ympäristöissä. Menetelmää käytetään myös erilaisissa sosiaali- ja terveysalan palveluissa, järjestöissä sekä vastaanottokeskuksissa. Lapset puheeksi -menetelmä tukee asiakaslähtöistä työskentelyä, jossa lapsi, nuori ja perhe ovat keskiössä ja määrittelevät oman arkensa vahvuudet ja muutostarpeet.

Tavoitteena on kohdata menetelmän avulla kaikki perheet ja erityisesti perheet, joilla on elämässään muutoksia. Lapset puheeksi -menetelmä tarjoaa mahdollisuuden pohtia yhdessä ammattilaisen kanssa arkea, vahvuuksia, perheen muuttunutta tilannetta ja muutosten keskellä pärjäämistä. Tarkoituksena on tukea lapsen tai nuoren sujuvaa arkea, ennaltaehkäistä vaikeuksien kasautumista tai siirtymistä sukupolvelta toiselle. Kaikista perheistä löytyy vahvuuksia, joita vahvistamalla voidaan tukea sujuvaa arkea. Perheen toivomiin muutostoiveisiin tarttumalla, vahvistetaan pärjäävyyttä. Lapset puheeksi -menetelmä koostuu lapset puheeksi -keskustelusta sekä lisäapua tarvittaessa järjestettävästä -neuvonpidosta.

Lapset puheeksi -keskustelu on vapaaehtoinen ja siihen osallistuu vanhemmat ja työntekijä sekä tilanteesta riippuen lapsi tai nuori. Keskustelussa käydään perheen ja lapsen tai nuoren arkisia asioita läpi yhdessä keskustellen lokikirjan teemojen mukaisesti. Teemat liittyvät lasten arkeen kotona, varhaiskasvatuksessa tai koulussa ja vapaa-aikana, kaveri -ja muihin ihmissuhteisiin. Keskustelun tarkoituksena on tehdä näkyväksi arjen moninaisuus, sen monipuoliset vahvuudet ja mahdolliset haavoittuvuudet.

Keskustelun lopussa suunnitellaan ja sovitaan arkisista toimista, joilla ylläpidetään ja vahvistetaan perheen pärjäävyyttä. Perheen niin halutessa, keskusteluja voidaan järjestää useita ja mukaan voidaan pyytää muita perheelle tärkeitä ihmisiä, kuten arjessa läsnä olevia sukulaisia, ystäviä tai perhettä tukevia ammattilaisia tai esimerkiksi koulun, varhaiskasvatuksen tai vapaa-ajan toimintojen henkilökuntaa.

Kun LP-keskustelussa huomataan, että lapsen tai nuoren arkeen tarvitaan lisätukea, suunnitellaan perheen kanssa yhdessä, ketkä pyydetään tapaamiseen ja kutsutaan heidät neuvonpitoon. Neuvonpitoon kutsutaan perheen kanssa sovitusti lapsen tai nuoren ja perheen läheisiä, tarvittaessa toimijoita palveluista tai järjestöistä ym. Neuvonpidossa suunnitellaan yhdessä, mitä kukin tekee arjen tukemiseksi. Neuvonpitoja voi olla tarvittaessa useampia, jolloin lapsen ympärille rakentuu toiminnallinen verkosto vahvistamaan arjen sujuvuutta.

Menetelmä pohjautuu William Beardsleen kehittämään Family Talk -interventioon, siitä kehitettyyn Toimiva lapsi ja perhe -perheinterventioon sekä tutkimukseen ja kokemukseen perheiden kanssa työskentelystä. Menetelmän taustalla on ekologinen transaktionaalinen käsitys lapsen kasvusta ja kehityksestä osana ympäristöään. Lapset puheeksi -menetelmällä pyritään vahvistamaan lapsen tai nuoren arkipäivän sujuvuutta käytännön toimintasuunnitelmalla.

Kehitysympäristöt ja yhteinen ymmärrys

Arkinen toiminta ja vuorovaikutus kehitysympäristöissä, kotona, päivähoidossa, koulussa, kaveripiirissä ja vapaa-ajan ympäristöissä, vaikuttavat lapsen ja nuoren kehitykseen sekä hyvinvointiin. Menetelmässä otetaan huomioon perheen ja lapsen hyvinvointiin vaikuttavat ympäristöt. Yhteinen ymmärrys kehitysympäristöjen välillä tukee lapsen ja nuoren pärjäämistä. Kun eri ympäristöt toimivat yhdessä, ne voivat tukea toisiaan ja parantaa lapsen hyvinvointia.

Suojaavat tekijät ja ihmisarvo

Keskustelussa tunnistetaan lasta ja nuorta vahvistavia tekijöitä, kuten hyvät suhteet perheenjäseniin, koulun aikuisiin ja kavereihin. Tavoitteena on vahvistaa näitä tekijöitä arjessa. Muita suojaavia tekijöitä ovat esimerkiksi arjen rutiinit, ilot ja onnistumiset, hyvät suhteet perheeseen, aikuisiin ja kavereihin sekä kokemus kuulumisesta ryhmään. Tärkeitä ovat myös luottamus aikuisiin päivähoidossa tai koulussa sekä ymmärrys vanhemman ja perheen tilanteesta. Jokainen perhe ja yksilö on arvokas ja perhettä kunnioitetaan oman arkensa asiantuntijana. Perhe, lapsi, nuori ja vanhemmat saavat itse määritellä mitkä asiat kokevat arjessa vahvuuksina ja mihin haluavat muutosta.

Turvallisuus, avoimuus ja dialogisuus

Keskustelu perustuu vapaaehtoisuuteen, ja sen teemat annetaan perheelle etukäteen. Työskentely on avointa ja tasa-arvoista, ja se perustuu molemminpuoliseen ymmärrykseen ja kuuntelemiseen. Lapset puheeksi -keskustelu on dialoginen keskustelu, jossa tärkeää on yhteisen ymmärryksen laajeneminen. Lapset puheeksi -keskustelu on turvallinen, kun sen toteuttaa koulutettu ammattilainen noudattaen menetelmän periaatteita.

Pois lähettämisen kulttuurista

Jos lapsi, nuori tai perhe tarvitsee perheen ulkopuolisten apua, sovitaan yhdessä perheen kanssa keskusteltavista asioista sekä keitä kutsutaan neuvonpitoon. Kutsutaan neuvonpitoon henkilöt, jotka voivat auttaa, eikä lähetetä perhettä hakemaan apua eri palveluista tai läheisiltä.

Lapset puheeksi -menetelmän käyttö vaikuttavasti ja turvallisesti vaatii menetelmäkoulutuksen käymisen, joka on kestoltaan 18 tuntia tai kehitysympäristöjen työntekijöille 12 tuntia.

Lapset puheeksi -koulutuksia järjestävät monet kunnat, hyvinvointialueet, järjestöt ja organisaatiot. Kaikille avoimia koulutuksia järjestävät ajoittain esimerkiksi ammattikorkeakoulut. MIELI ry:n Toimiva lapsi ja perhe -työn asiantuntijoilta saat menetelmäkouluttajien yhteystietoja sekä muuta koulutuksiin liittyvää tietoa. Alta tai MIELI ry:n koulutukset-sivustolta löydät mahdollisia avoimia Lapset puheeksi -menetelmäkoulutuksia. MIELI Suomen mielenterveys ry ei kouluta, mutta hallinnoi satojen kouluttajien rekisteriä, joten voit kysyä koulutuksista ja koulutusten järjestämisestä myös meiltä.

Voit lukea lisää koulutuksesta ja sen sisällöstä verkkosivultamme Lapset puheeksi® -menetelmäkoulutus – MIELI ry


Ajankohtaisia tapahtumia

Yhdessä lasten ja nuorten mielenterveyden puolesta -verkkotapahtuma

Tapahtumassa 5.3.2025 klo 17.00-18.30 kuullaan puheenvuoroja sekä paneelikeskustelu, jossa keskustellaan mielenterveydestä, arjen sujuvuudesta sekä miten lasten ja nuorten mielenterveyden ongelmia ehkäistään ja perheitä tuetaan Varsinais-Suomen hyvinvointialueella.

Tavoitteena on yhteiskunnallisiin asioihin vaikuttaminen ja tietoisuuden lisääminen. Tarkempi ohjelma päivitetään ilmoittautumissivulle myöhemmin. Tapahtuma on MIELI ry:n, Varsinais-Suomen hyvinvointialueen (Varha), Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiön sr. (Itla) ja Turun ammattikorkeakoulun yhteistyössä toteuttama.

ilmoittaudu mukaan tästä linkistä (aukeaa uuteen välilehteen).

Puhtia ja ideoita Lapset puheeksi® – työhön kouluissa

Järjestämme yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa etätapahtuman Puhtia ja ideoita Lapset puheeksi® -työhön kouluissa, to 3.4.2025 klo 9–10.30. Mieli ry:n alustuksen jälkeen tapahtumassa kuullaan mm. sivistystoimenjohtajan, apulaisrehtorin, opettajan ja LP-koordinaattorin näkökulmia, kokemuksia ja hyviä käytäntöjä miten tukea ja juurruttaa LP-työtä kouluissa.

Tapahtuma tarkoitettu rehtoreille, sivistystoimenjohtajille, opettajille sekä muille asiasta kiinnostuneille. Voit jakaa tietoa tapahtumasta myös oheisen pdf-tiedoston avulla. Mikäli haluat tapahtumalinkin s-postiisi, ilmoittaudu mukaan tästä (aukeaa uudessa välilehdessä).

Puhtia ja ideoita LP-työhön kouluissa

(pdf, 78 kt)

Etäinfotilaisuudet Lapset puheeksi® -menetelmästä

Infot Lapset puheeksi® -menetelmästä opiskelijoille ja oppilaitosten opetussuunnitelmista päättäville löytyvät täältä (avautuu uudessa välilehdessä).

Tällä sivulla ilmoitamme, kun järjestämme etäyhteydellä yleisiä infotilaisuuksia Lapset puheeksi®-työstä, joihin erillistä ilmoittautumista ei tarvita, mukaan tapaamiseen pääsee klikkaamalla linkkiä. Tällä hetkellä ei ole tiedossa seuraavan infotilaisuuden ajankohtaa. Voit pyytää infotilaisuutta myös omalle organisaatiolle tai alueelle lähettämällä postia tlp@mieli.fi.

Lapset puheeksi® -menetelmäosaajille järjestettävät tapahtumat löydät Toimiva lapsi ja perhe -menetelmien osaajasivulta (avautuu uudessa välilehdessä).

Lapset puheeksi® -menetelmäosaajien valtakunnalliset buusteritapaamiset

Oletko käynyt Lapset puheeksi® – tai Toimiva lapsi ja perhe -menetelmäkoulutuksen ja haluat saada vahvistusta osaamiseesi. Boosteritapaamiset järjestetään etäyhteydellä, joten voit osallistua helposti. Tarkoituksenamme on tarjota vahvistusta ja innostusta Lapset puheeksi® -työhön sekä vahvistaa menetelmän perusasioita.

Varaa ajat ajoissa kalenteriisi ja ilmoittaudu mukaan. Voit myös kysyä Lapset puheeksi® -työn asiantuntijoita mukaan omiin paikallisiin boostereihin  tai LP-verkostoihin. (tlp@mieli.fi)

Ti 13.5.2025 klo 8-9, aiheena: Lokikirjan sujuva käyttö. Ilmoittaudu mukaan tästä (avautuu uudessa välilehdessä). Saat linkin Teams-tapaamiseen boosteria edeltävänä päivänä.


Lapset puheeksi® -sivu nuorille suomeksi ja ruotsiksi

Tästä likistä tai oheisesta Qr-koodista pääset verkkosivulle, jossa nuorille tietoa LP-menetelmästä.

Klicka på denna länk för att komma till den sidan för unga eller läs Qr-koden.


Asiakaspalautetta Lapset puheeksi® -keskusteluista



Tutustu Toimiva lapsi & perhe -työn esitteisiin ja materiaaleihin

Jos olet kiinnostunut saamaan lisää tietoa Lapset puheeksi® -menetelmästä, voit katsoa tietoa ja materiaaleja menetelmään liittyen täältä (avautuu uudessa ikkunassa).


Lapset puheeksi® -tutkimustietoa

Tutkimustietoa voit lukea Kasvun tuki -sivuilta (avautuu uudessa välilehdessä).

Teetkö opinnäytetyötä, gradua, artikkelia tai väitöskirjaa Lapset puheeksi® -työhön liittyen. Haluamme olla levittämässä uutta tutkimustietoa, joten olethan yhteydessä tlp@mieli.fi


Lapset puheeksi® -lokikirjat

Lapset puheeksi® -lokikirjoja käytetään Lapset puheeksi®-työn tukena. Lokikirjoja on varhaiskasvatukseen, ala- ja yläkouluun sekä palveluihin lapsen ikäkausien mukaisesti sekä vastaanottokeskustyöhön. Lokikirjoja on eri kieliversioina, suomeksi, ruotsiksi, venäjäksi ja englanniksi (varhaiskasvatus ja koulut)