Mielen hyvinvointia lapsille ja nuorille - Ota ideat käyttöön!

Omasta jaksamisesta ja hyvinvoinnista huolehtiminen on tärkeää etenkin näin poikkeusoloissa. Kun vahvistamme lasten ja nuorten mielenterveystaitoja, muistetaan huolehtia myös omasta mielenterveydestä ja ehkä kokeilla jotain uutta rutiinia mielen hyvinvoinnin vahvistamiseksi. Muistetaan myös armollisuus, eikä vaadita itseltämme liikoja.

Lasten ja nuorten kanssa tehtävän työn merkitystä on tänä kriisin aikana moneen kertaan korostettu ja tuotu esiin varhaiskasvattajien, opettajien ja nuorisotyöntekijöiden tärkeys. Kokosimme tälle sivulle vinkkejä ammattilaisille ja huoltajille materiaaleista ja niiden käyttämisestä eri-ikäisten lasten kanssa sekä polkuja verkkosivuillemme, joilta löytyy paljon lisää ladattavaa materiaalia ja erilaisia harjoituksia.

Huoli puheeksi

Huolista on tärkeää puhua ja jakaa niitä muiden kanssa. Koronaviruksen aiheuttamaa huolta voi lievittää.

Näinä aikoina korostuu myös kohtaamisen ja kuulumisten kyselyn sekä yhteydenpidon merkitys. Keskusteluapua ja tukea on saatavilla joka päivä ja yö

Lasten kanssa

PELEJÄ JA TEHTÄVIÄ

TARAN TARINA -animaatio
Kehon ja mielen harjoituksia lapsille! Taran tarinan aikana lapsi havainnoi kehon tuntemuksia ja kiinnittää huomiota hengitykseen. Tara seikkailee viidakossa ja  oppii erilaisia taitoja, kuten tasapainoa, keskittymistä ja pysähtymistä. Lapsi tekee harjoitukset yhdessä Taran kanssa.

METSÄN AARRE
Lapsen kanssa voi lähteä lähimetsään virkistymään. Poimi ideoita Metsän aarre -luontoretkimallista, jossa tasapainotellaan, leikitään äänileikkejä, rakennellaan mielikuvitushahmoja ja pysähdytään katselemaan pilviä!

HYVÄN MIELEN LIIKUNTAPASSI
Leikkimielinen kannustin mielen hyvinvoinnin ja liikunnan lisäämiseen. Liikuntapassissa on erilaisia arkipäivän vinkkejä pienen lapsen kanssa liikkumiseen. Lapsen kanssa voi yhdessä suunnitella, mitä tänään tekisimme ja keräillä passiin vaikka tarroja kokeilluista ideoista. Sivulta löydät myös liikkujan kunniakirjan, jonka voi tulostaa lapselle.

KUULE JA NÄE MINUT -vihkonen.
Vihkosen viestit toimivat myös isompien perheenjäsenten ja aikuisten kesken hyvänä muistutuksena siitä, miten arjessa on tärkeää kiinnittää huomiota pieniin asioihin. Lapselle on tärkeää vaikka päivittäinen hassutteluhetki ja kehuminen ja kannustaminen. Sivulla myös vinkkejä vihkosen käyttöön.

Nuorten kanssa

MIELI-TREENIT
Mieli-treenit tarjoavat etäopetukseen vuorovaikutteisia mielenterveystaitojen verkkotehtäviä. Tunteiden ilotulituksessa keksit tunnesanoja kahden minuutin ajan. Kaveritaitopelissä pääset kokeilemaan, miten eri valinnat johtavat erilaisiin loppuratkaisuihin. Jokaisella hahmolla on monta eri loppuratkaisua sinun valinnoistasi riippuen. Temperamenttitoteemi vahvistaa itsetuntemusta: valitset itseesi sopivat temperamenttieläimet ja kokoat oma toteemisi. Huom! Tehtävät toimivat Chromella ja Mozillalla (ei mobiilissa).

HYVÄN MIELEN TEHTÄVIÄ
Hyvän mielen tehtävien kautta nuori voi harjoitella hyvinvointia tukevia mielenterveystaitoja. Tehtäviä on yhteensä 22 ja jokaisessa tehtävässä on lyhyt selite taidon merkityksestä hyvinvoinnille, sekä ohjeet sen tekemiseen. Tehtäviä voi tehdä itsekseen tai niiden herättämistä ajatuksista voi jutella yhdessä nuoren kanssa. Harjoitteita on monenlaisia. Mielenterveyden käsi tukee arjen hallintaa, Tulevaisuuden minä -tehtävä kannustaa pohtimaan omia unelmiaan muuttuneen arjen keskellä ja Suunta eteenpäin tehtävä harjoituttaa tärkeitä selviytymistaitoja. Mielikartan avulla nuori voi pohtia eri elämän osa-alueita, kehittäen samalla itsetuntemustaan ja Tunnemittari kannustaa tarkkailemaan omia tunteita. Kaikki tehtävät löydät Hyvän mielen materiaalien vihkosesta. Voit ladata ja tulostaa koko vihon käyttöösi.

MILLAINEN SELVIYTYJÄ OLEN? –juliste:
Selviytyjä -julisteessa kuvataan kuutta erityyppistä selviytymisen keinoa; fysiologinen, älyllinen, henkinen, luova, tunteellinen ja sosiaalinen selviytyjä.

MIELENTERVEYDEN KÄSI -juliste
Tämä juliste on jo klassikoksi muodostunut työväline arjen rytmin ja arjen palikoiden merkityksestä mielenterveydelle. Arjen rutiineista ja omasta mielen ja kehon hyvinvoinnista on tärkeää huolehtia etenkin nyt muutoksien ja epävarmuuden aikana.

TURVAVERKKO -juliste
Kriisin tai muutosten aikana on tärkeää tietää, kenen puoleen voi kääntyä ja varmistaa, että jokaisella on joku, kenen kanssa voi jakaa omia ajatuksia ja tunteita.

TUNTEIDEN VUORISTORATA –juliste
Kriisin ja muutosten aikana koetut omituiset ja pelottavatkin tunteet ovat normaaleja ja asiaankuuluvia. Tunteiden vuoristorata on työväline tunteista puhumiseen, tunteiden sanoittamiseen, tunnistamiseen ja ilmaisemiseen. Aikuisten on tärkeä kertoa nuorille, että suuretkin tunteet tasaantuvat ja menevät aikanaan ohi

MITÄ SINULLE KUULUU? -kortit
Erityisesti nyt on tärkeää kysyä toisiltamme kuulumisia, keskustella ja olla yhteydessä toisiimme. Täyttäkää vaikka yhteinen ystäväkirja korttien kysymysten pohjalta.

VAHVUUSKORTIT
Omien vahvuuksien tunnistaminen ja niiden aktiivinen käyttäminen vahvistaa myönteistä mielialaa. Hyödynnä vinkit korttien käyttöön.

HYVÄN MIELEN METSÄKÄVELYLLÄ voi käydä myös virtuaalisesti.

Toivomme, että näiden vinkkien ja linkkien avulla löydät monipuolisten mielenterveyttä vahvistavien materiaaliemme äärelle ja saat niistä ideoita ja inspiraatiota tärkeään tehtävääsi lasten ja nuorten parissa.

Olet tärkeä!

Terveisin,
MIELI ry:n lasten ja nuorten tiimi