Palauttava uni

Uni on elintärkeää: tarvitsemme sen elvyttävää voimaa joka yö. Hyvät unet ylläpitävät päiväajan hyvää mielialaa, vireyttä, tarkkaavaisuutta ja toimintakykyä.

Uni ja syvä lepo lataavat kehon ja mielen voimavarat, elvyttävät edellisen päivän väsymyksestä ja kuormituksesta, ja palauttavat aivojen toimintakyvyn. Unen aikana elimistö palautuu rasituksesta ja väsymyksestä, ja hermoston toiminta tasapainottuu. Vastustuskyky vahvistuu, mikä auttaa elimistöä puolustautumaan sairauksia vastaan.

Hyvin nukutut unet tunnistaa seuraavan päivän virkeydestä, keskittymiskyvystä ja sopivasta toimintatarmosta.

Unes­sa mie­li kä­sit­te­lee tie­toa ja tun­tei­ta

Uni on oppimisen ja muistamisen keskeinen edellytys.  Sen aikana aivot ovat vapaat välittömistä virikkeistä, joten niissä on tilaa käsitellä edellisten päivien tapahtumia ja tietoa.

Unessa aivot lajittelevat tietoa edeltävien päivien tapahtumista.  Näin virikkeet ja tieto voivat jäsentyä mielekkäiksi, ymmärrettäviksi kokonaisuuksiksi, ja opitut asiat tallentua unen aikana pitkäkestoiseen muistiin.

Unen aikana mieli käsittelee myös sellaisia tunteita, jotka usein päivän askareissa jäävät vaille huomiota tai joita ihminen mielellään välttäisi. Alitajunta saa siten unessa tilaa työskennellä.  Nukkuminen on näin myös mielikuvituksen ja luovuuden edellytys ja auttaa ihmistä sopeutumaan muuttuvissa tilanteissa. 

Omiin uniin tutustuminen voi  olla tapa kehittää itsetuntemusta ja löytää itsestä uusia puolia. Unia voi käyttää myös välineenä ongelmanratkaisussa niin, että pitää unipäiväkirjaa ja pohtii unien merkitystä.

Unen tärkeimmät tehtävät

  • palauttaa elimistön voimia, vireyttä ja toimintakykyä,
  • auttaa puhdistamaan aivoja ja rakentamaan uusia hermoyhteyksiä,
  • purkaa stressiä, ylläpitää vastustuskykyä ja torjuu sairauksia,
  • ylläpitää aineenvaihdunnan ja hormonitoiminnan tasapainoa,
  • palauttaa henkisiä voimia,
  • auttaa käsittelemään tunteita,
  • ylläpitää muistin ja oppimisen edellytyksiä.

Aikuisen unen tarve on yleensä 7-9 tuntia. Tärkeää on määrän lisäksi unen laatu, johon voi vaikuttaa itse monin eri tavoin, varsin yksinkertaisilla toimenpiteillä.

Uniongelmat ovat yleisiä. Jokaisella on joskus öitä, jolloin uni ei tahdo tulla, uni on laadultaan heikompaa, tai jolloin herää valvomaan aamuyöstä. Tämä on ajoittaisena normaalia, mutta jos tilanne toistuu usein ja pitkittyy omista keinoista huolimatta, uniongelmiin kannattaa hakea apua.

Lue lisää

Muualla verkossa

Hyvinvointiohjelma Oiva: Pitkä rentoutuminen, Rentoutushengitys (oivamieli.fi)